گلمیخ فولادی آهن نت گل میخ عرشه فولادی

سقف‌هایی که به شکل عرشه فولادی هستند، برای اتصال به سایر قسمت‌های سقف به خصوص بتن نیاز به اتصال‌دهنده‌ای قوی دارند. گل‌ میخ این ماموریت مهم را به خوبی انجام می‌دهد. گلمیخ‌ های برشگیر در سقف‌های کامپوزیت عرشه فولادی (Metal Deck)، وظیفه تحمل تنش برشی و انتقال آن به سازه را بر عهده دارند. در واقع، گل میخ برشگیر مهم‌ترین قطعه در یک سازه کامپوزیت است.


گل میخ چیست؟

گل‌میخ که خودش نیز از جنس فولاد، ولی با درصد کربن پایین‌تر است، در طول‌های مختلفی تولید می‌شود. گل میخ ها در واقع رابط میان ورق گالوانیزه و بتن هستند تا بتوانند از لحاظ سازه ای یکپارچگی عملکرد برشی را تامین کنند و در واقع همان نقش برشگیرها را ایفا می‌کنند. قطر این گلمیخ‌ها حداکثر ۲۰ میلی متر و ارتفاع آنها بسته به شکل ورق فولادی متغیر است و در نهایت حداقل ارتفاع گلمیخ بعد از نصب که از بالای ورق ذوزنقه ای اندازه‌گیری می‌شود، نباید کمتر از ۴۰ میلی متر باشد.


روش تولید گلمیخ برشگیر

روش تولید گلمیخ برشگیر، بر اساس استاندارد «فورج سرد» عنوان شده است که دلیل فنی آن بهبود خواص مکانیکی قطعات تولیدی است. فولاد مورد استفاده جهت تولید گلمیخ برشگیر بایستی ترکیب شیمیایی خاصی داشته باشد که این مفتول را در دسته فولادهای آلیاژی خاص قرار می‌دهد. بنابراین استفاده از میلگردهای ذوبی جهت تولید گلمیخ به هیچ عنوان مورد تأیید نمی‌باشد و چنین محصولاتی درصورت تولید، فاقد ارزش فنی است. ضمن این که این نوع تولیدات، خواص مکانیکی و مقاومت لازم را نیز نداشته و جوش پذیری مناسب هم ندارند.


ویژگی تولید گلمیخ به روش فورج سرد

فورج سرد سبب افزایش دانسیته و یکنواخت شدن جهت لایه‌های داخلی فولاد که سبب افزایش استحکام کششی (Tensile Strength)، سختی و استحکام تسلیم (Yield Strength) می‌گردد. گل‌میخ‌های استاندارد ساخته شده به روش فورج سرد، به طور کلی از متریال AWS.D1.1 ساخته می‌شوند و از لحاظ مکانیکی دارای مشخصات زیر می‌باشند:

درصد افزایش طول آن بیش از 15 درصد است.

در دمای 20 درجه سانتی‌گراد دارای سختی 27 ژول است.

میزان مقاومت تسلیم آن برابر با 350 نویتن بر میلی‌متر مربع

میزان مقاومت کششی آن برابر با 450 نیوتن بر میلی‌متر مربع


معایب فنی گلمیخ‌ های حاصل از ریخته‌گری و فورج گرم

در مقابل روش فورج سرد، روش فورج گرم وجود دارد که باعث یکسان نبودن استحکام مکانیکی در نواحی مختلف قطعه که سبب ایجاد ترک و در نهایت منجر به شکستگی می شود. همچنین وجود تنشهای پسماند در قطعات تولیدی به روش ریخته گری و فورج گرم وجود دارد.


روش نصب گلمیخ‌های برشگیر

گل‌میخ‌ها را می‌توان به دو روش اتصال مستقیم روی بال و اتصال روی ورق گالوانیزه جوش داد. توجه داشته باشید که تنها دستگاه جوش استاندارد جهت اتصال آن‌ها بر روی صفحه دستگاه استاد ولدینگ Stud Welding)) است. برای اتصال لازم است قبل از هر چیز در نوک دستگاه جوش یک حلقه سرامیکی مخصوص قرار دهید تا مذاب‌ها را پرتاب نکند. پس از اتصال با یک چکش حلقه سرامیکی را شکسته و میزان استحکام گل‌میخ را بررسی ‌کنید.

هنگام اتصال گل‌میخ باید از خشک بودن آن و عرشه مطمئن شد تا مبادا خطری شما را تهدید کند. ثابت نگه داشتن دستگاه جوش در طول جوش‌کاری بسیار مهم است؛ در غیر این‌صورت ممکن است گل‌میخ به صورت کج اتصال یابد. لازم به ذکر است که پس از هر بار اتصال، باید به مدت چند ثانیه (معمولا 3 ثانیه) دستگاه جوش را ثابت نگه دارید تا مذاب خنک شود. پس از این‌که مذاب سرد شد بلافاصله حلقه سرامیکی را با ضربه جدا کنید.


نقش گلمیخ در عرشه فولادی

گل‌ میخ عرشه‌ در واقع به عنوان یک رابط عمل می‌کنند تا ورق‌های گالوانیزه و بتن به صورت یکپارچه در کنار هم قرار بگیرند. به این معنی که اتصال عرشه فولادی به سایر اجزای سازه از طریق پایه‌هایی تحت عنوان گل‌میخ‌ها انجام می‌شود. همچنین، از گل‌میخ‌ها برای منتقل کردن نیروی برشی بین فولاد و بتن استفاده می‌شود که به این‌کار اصطلاحا برش‌گیری می‌گویند.

استفاده از گل‌میخ‌ها دارای مزایای مختلفی نظیر سرعت بالای نصب، عدم نیاز به آماده‌سازی قبل از جوش‌کاری، پخش نیرو به تمام جهات، عدم تغییر شکل هنگام جوش‌کاری، جوش‌کاری یکنواخت و امکان مستقیم جوشکاری گل‌میخ از روی ورق و عرشه است. این ویژگی‌های بی‌نظیر باعث شده است تا گل‌میخ‌ها جای مدل‌های جوش ناودانی را بگیرند.