پروفیل

پروفیل مبلی

در کارخانه های تولید فولاد پروفیل به سه شکل پروفیل مبلی، قوطی ستونی و پروفیل معمولی تولید می شود.

پروفیل‌های معمولی برای ساخت و ساز و در و پنجره استفاده زیادی دارد. 

پروفیل مبلی در محصولات دکوراتیو، قطعه سازی و صنایع آشپزخانه استفاده فراوانی دارد و به دلیل اینکه قیمت پروفیل مبلی از قیمت پروفیل معمولی و قوطی‌ها ارزان‌تر است به سادگی جای خود را در بازر فولاد باز کرده است.

یکی از انواع پروفیل‌های توخالی با مقاطع مربع و مستطیل می‌باشد که قوطی ستونی نامیده می‌شود. در تعریفی دیگر از قوطی‌های ستونی می‌توان گفت زمانیکه نیاز به تحمل نیرو و تنش‌های بالا باشد قوطی ستونی از بهترین گزینه هاست.

این پروفیل‌ها با استفاده از روش نورد سرد و با عبور از دستگاه رول فرمینگ و غلطک‌های سایزینگ تولید می‌شود. استفاده از نورد سرد در این روش به بهبود کیفیت سطحی و ابعاد دقیق‌تر کمک می‌کند. در مواردی که نیاز به استحکام بالایی می‌باشد، از ورق‌های نورد گرم با ضخامت حداقل ۲ میلی‌متر در تولید این پروفیل‌ها استفاده می‌شود.

قوطی‌ها با مقاطع مربع و مستطیل و با ابعاد ۹۰×۹۰ تا ۱۶۰×۱۶۰ میلی‌متر تولید می‌شوند.

ابعاد این محصول عموماً میان ۹۰ تا ۱۶۰ میلی‌متر و در ضخامت‌های ۱ تا ۶ میلی‌متر موجود و در دو طول شش متر و دوازده متر به بازار عرضه می‌شوند.

در صنایعی که ضخامت‌های پایین‌تری موردنیاز می‌باشد، از پروفیل سبک یا پروفیل مبلی استفاده می‌شود.


کاربرد قوطی ستونی

1- صنعت خودروسازی و حمل و نقل عمومی (ساخت شاسی و اتاق ماشین آلات سبک و سنگین، انواع تریلرها، انواع یدک کش‌ها، انواع استراکچرها و سازه‌ها، انواع چرخ‌های دستی و برقی، انواع باربندها، ساخت انواع ماشین آلات و جرثقیل‌ها)

2- تولید لوازم پزشکی (انواع تخت‌های بیمارستانی و تجهیزات حمل بیمار، تجهیزات آزمایشگاهی)

3- تولید لوازم آموزشی (انواع میز و صندلی فلزی، انواع میزهای تحریر و نیمکت‌ها، انواع تجهیزات آزمایشگاهی) تولید لوازم خانگی (انواع تخت خواب‌های فلزی، انواع زیرپایه ها، انواع سرویس‌های غذاخوری فلزی، انواع مبلمان فلزی، انواع جالباسی‌ها، انواع قفسه‌های فلزی)

4- عمران و ساختمان سازی (انواع ستون و پل و خرپا، نمای بیرونی برج‌ها و ساختمانها، ساخت پایه‌های اسکله‌ها و بنادر، ساخت سوله، ساخت انواع ماشین آلات ماسه شویی، درب و پنچره، تبلیغاتی و راهنمایی درون شهری و برون شهری)

5- تولید لوازم ورزشی و تفریحی (تجهیزات بدن سازی پارک‌ها، ایستگاه‌های سلامت، باشگاه‌های ورزشی، شهر بازی‌ها، ساخت میزوصندلی ها، آلاچیق‌ها و سایه بانها، در ساخت مجتمع‌های تفریحی و تالارها)

6- مصارف عمومی مانند ساخت انواع حفاظ‌ها برای اطراف پارک‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز نظامی، بانک‌ها، مناطق مسکونی، مزارع و باغ‌ها


خصوصیات و ویژگی‌ :

1- مقاومت خمشی و پیچشی بالا

2- جوش پذیری عالی

3- سختی سطحی

4- قیمت مناسب


کلمات کلیدی: پروفیل اصفهان، ورق گالوانیزه، ورق اکسین