میلگرد آجدار میلگرد ساده انواع میلگرد آهن نت قیمت روز میلگرد

همه ما نام میلگردرا شنیده­ایم و کم و بیش اطلاعاتی نیز در مورد آن داریم؛ برای مثال می­ دانیم که یکی از مصالح به کار رفته در سازه‌ها است و با افزایش قیمت آن هزینه سخت و ساز نیز افزایش پیدا می­‌کند. امروزه میلگردها از کف ساختمان گرفته تا ستون‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما به راستی چرا میلگردها این همه اهمیت دارند و چگونه از ما محافظت می­ کنند؟


ميلگرد آجدار چيست؟

این محصول فولادی که هم به صورت شاخه و هم به صورت کلاف به بازار عرضه می شود، در واقع برای جبران مقاومت کششی پایین بتن در مقابل نیروهای وارده استفاده می‌شود. از آنجايي که توانايي بتن در تحمل نیروهای کششی بسیار کم است برای جلوگیری از شکسته شدن آن، میلگردها را به کار می‌گیرند.

اگر بخواهیم تعریف دقیق‌تری از میلگرد فولادی آجدار داشته باشیم، باید اذعان داشت که آرماتور نوعی فولاد تغییر شکل یافته با استحکام بالا است که دارای برآمدگی‌هایی در سطح خود می‌باشد که به عنوان آج، شناخته می‌شوند. بر این اساس به آن‌ها میلگرد فولادی آجدار می‌گویند. این نوع از میلگرد فولادی اغلب دارای آج‌های عمودی و عرضی روی سطح خود است. شکل آج عمودی، شامل طرح مارپیچی، هلالی و ضربدری است.


تفاوت میلگرد ساده و میلگرد آجدار

به طور کلی میلگرد در انواع گوناگون تولید می‌شود. این محصولات در چهار گروه A1 تا A4 شناخته می‌شوند.


میلگرد ساده

این نوع میلگردها از استانداردهای گروه A1 پیروی می‌کنند که از آن‌ها با عنوان میلگرد ساده یاد می‌کنند که معمولا برای جوشکاری و خمکاری مناسب می‌باشد. اما استفاده از میلگردهای ساده، برای سازه‌هایی نظیر پل‌ها و دیگر سازه‌های سنگین، توصیه نمی‌شود. جنس میلگرد ساده از فولاد نرم است. سطح فولاد نرم، صاف بوده و شکل آن مدور است که در سایزهای مختلفی از ۶ میلیمتر تا ۵۰ میلیمتر در دسترس هستند. این میلگردها از استاندارد A۱ پیروی می کنند و لذا به این نام نیز شهرت دارند.


میلگرد آجدار

میلگردهای آجدار، به ترتیب سختی در سه طبقه استاندارد A۳، A۲ و A۴، در دسترس هستند. میلگردهایی که طبق استاندارد A۲ تولید می‌شوند، نظر مقاومت، سطح بالاتری نسبت به میلگردهای ساده دارند. شکل آج در میلگردهای A۲ به صورت مارپیچی و در میلگردهای A۳ به صورت ضربدری بوده و انعطاف میلگرد A۲ بیشتر از میلگرد A۳ است. قابل ذکر است که انجام عملیات جوشکاری روی میلگردهای A۲ و A۳ ممنوع است. میلگردهایی که طبق استاندارد A۴ تولید می‌شوند، در رده میلگردهای سخت قرار داشته که نشان دهنده مقاومت بیشتر نسبت به رده‌های قبلی است و قیمت آن‌ها نسبت به انواع دیگر میلگرد آجدار نیز، بیشتر است.