ضایعات آهن تیرآهن آهن نت آهن قراضه

ضایعات در انواع مختلفی در طبیعت رها می‌شوند؛ اما ضایعات آهنی ارزش بالایی دارند و می‌توان آن‌ها را دوباره وارد چرخه تولید کرد. برخلاف محصولات فلزی که بر اساس ویژگی‌ها و کاربردشان قیمت‌گذاری می‌شدند، قراضه آهن را برحسب وزن خریدوفروش می‌کنند. البته بر اساس نوع آهن و قطعاتی که در آن وجود دارد نیز قیمت‌های متفاوتی ارائه می‌شود.


ضایعات آهن چیست؟

به تولیدات معیوب و ضایعات چدنی و فولادی غیرقابل مصرف، آهن قراضه یا scrap گویند. یا به عبارتی دیگر به موادی که بازیافت پذیر باشند، ضایعات گفته می‌شود. در کل مواد دور ریخته شده در صنایع ساختمانی و حتی خودرو سازی که قابلیت بازیافت داشته باشند، جزء ضایعات محسوب می‌شوند. در واقع می‌توان گفت ضایعات آهن از مهم‌ترین منابع فلزی کوره قوس الکتریکی در جهت تولید فولاد و چدن می‌باشند.


جمع آوری قراضه آهن

از دو راه مختلف امکان جمع آوری ضایعات آهنی وجود دارد؛ یکی قراضه‌های برگشتی از خط تولید است که در بین قراضه‌های آهن، بهترین حالت ممکن را دارند. چرا که با کمی دستکاری به وسیله برشکاری می‌توان آنها را در کوره قوس مصرف نمود. دیگری قراضه‌هایی هستند که از فروشندگان قراضه به دست آمده و ممکن است از تجهیزات صنعتی، ساختمان‌ها یا پل‌ها باشند. این قراضه های خریداری قبل از ورود به پروسه بازیافت، نیاز به عملیات آماده سازی دارند.


کاربرد آهن قراضه

به‌طور کلی، بازیافت آهن آلات اوراق شده فواید اقتصادی و زیست محیطی قابل قبولی را به همراه دارد. استفاده از ضایعات آهن برای تولید محصولات بی‌ شمار باعث کاهش ضایعات و حفظ محیط زیست برای نسل‌‌های آینده می‌‌شود. آهن قراضه را می‌‌توان در بسیاری از موارد جدید استفاده کرد، به ‌عنوان مثال آهن و ضایعات فلزات آلومینیوم به طور گسترده ‌ای در صنعت ساخت ‌و ساز برای پروژه‌‌های متنوع مانند جاده‌ها و پل‌ها مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. هم‌چنین این قراضه‌‌ها برای تولید اتومبیل، هواپیما و سایر وسایل نقلیه نیز به‌کار می‌روند.


چرخه بازیافت ضایعات آهن

معمولاً آهن قراضه را ابتدا به محل جمع ‌آوری ضایعات فلزات و سپس برای ذوب شدن و تولید محصولات جدید به کارخانه برده و پردازش می‌‌کنند. پس اولین قدم برای بازیافت قراضه آهن فرآیند جمع آوری است که می‌تواند حاوی فلزات آهنی و غیر آهنی باشد. به منظور مرتب سازی یا به عبارتی جداسازی فلزات، از آهن ‌ربا و حسگر استفاده می‌شود تا بتوان این مواد را جدا کرد. سپس نوبت به مرحله خرد کردن با استفاده از دستگاه‌‌های فشرده سازی می‌رسد. این کار به منظور استفاده از انرژی کمتر نسبت به استخراج سنگ معدن در فرآیند ذوب می‌باشد. سرانجام، فلزات ذوب شده خنک می ‌شوند و ضایعات فلزات در این مرحله به شکل‌ های خاصی درآمده که می ‌توانند به ‌راحتی برای تولید محصولات فلزی متعدد استفاده شوند.