رابیتس آهن نت راویز شبکه توری فلزی فولادی

رابیتس یا راویز یکی از محبوب‌ترین مصالح در صنعت ساختمان سازی است که جایگاه ویژه‌ای در ساخت نما، سقف کاذب و دکوراسیون داخلی سازه‌ها دارد. در واقع استفاده از رابیتس به منظور ایجاد فضایی برای نصب تجهیزات الکتریکی و سیستم نوری در ساختمان‌ها مناسب است. این محصول به‌ وسیله فرآیندی متفاوت بر روی ورق‌های گالوانیزه تولید می‌شود که در ادامه اطلاعات مفیدی در مورد این ورق خاص فولادی و انواع آن به شما ارائه خواهیم کرد.


رابیتس یا راویز چیست؟

رابیتس که به انگلیسی rib lath sheet است، به ورق های فولادی مشبکی گفته می‌شود که از ورق‌های گالوانیزه گرم مختلفی تولید شده است. دلایل مختلفی هم برای استفاده از ورق گالوانیزه گرم می‌توان برشمرد. اما شاید مقاومت در شرایط آب و هوایی مختلف، یکی از مهم‌ترین دلایل باشد. از طرف دیگر، می‌توان اذعان داشت که رابیتس‌ها ورق‌های شبکه‌ای هستند که از کشش عرضی و فرآیند پرس کاری ورق‌های گالوانیزه گرم تولید می‌شوند.


انواع رابیتس

به طور معمول، رابیتس‌ها را بر اساس تعداد ستون و وزنشان دسته بندی می‌کنند. اما دسته بندی دیگری نیز می‌توان در نظر گرفت که در آن بر اساس چشمه‌ها (شبکه)، رابیتس را طبقه بندی می‌کنند. در این حالت، هرچه اندازه فاصله بین چشمه های ستون‌ها کوچک‌تر باشد، رابیتس از کیفیت بالاتری برخوردار است و در هنگام کار کردن در ساختمان ازگچ کمتری استفاده می‌شود.


دسته بندی بر حسب ستون

یک برگ رابیتس معمولا از تعداد مشخص شده‌ای ردیف تشکیل می‌شود و بر همین اساس هم آنها را نام‌گذاری می‌کنند. نکته‌ای که باید در نظر داشت، این است که افزایش تعداد ستون و وزن لزوما به معنای بهتر بودن نیست و هر مورد از این محصول باید در مکان مناسب خود مورد استفاده قرار بگیرد.


دسته بندی بر حسب وزن

این محصول از لحاظ وزن به سه دسته راویز سبک، متوسط و سنگین دسته بندی می شود. در واقع، با توجه به کلفتی ورقی که برای تولید این محصول استفاده می‌شود، هر برگ از آن وزن خاص خود را دارد. معمولا نوع 13 ستون دارای وزن بیشتر و کیفیت بیشتری نسبت به سایرین است. چرا که اندازه چشمه ها در این نوع کوچکتر شده و این باعث بیشتر بودن وزن رابیتس‌های 13 ستون می‌شود.


رابیتس بندی چیست؟

به هرگونه استفاده از شبکه‌های فلزی این محصول برای ساخت هر نوع سازه، رابیتس بندی می‌گویند. رابیتس‌بندی به منظور اهداف متفاوت فنی و ظاهری مانند ایجاد طرح‌های زیباسازی سقف‌ها، نورپردازی‌های پنهان، ساخت انواع تندیس‌ها و … صورت می‌گیرد.


کاربرد رابیتس در صنعت ساختمان سازی

رابیتس ها به دلیل کاربردهای فراوان و طراحی فوق‌العاده‌شان، یک سطح مناسب و چسبنده خوبی را شکل می‌دهند. به طوری که بیشتر ملات‌ها از جمله ملات ماسه سیمان و گچ به خوبی با آنها درگیر شده و به آنها می‌چسبد؛ از این رو، رابیتس بیشترین مورد استفاده را در صنعت ساختمان از آن خود کرده است. از موارد استفاده این محصول می‌توان به کاربرد رابیتس در سقف کاذب، در نما و ایجاد حجم های ساختمانی، در جلوگیری از ترک، کارهای پوششی و دیوارهای کاذب و هم‌چنین بتن ریزی اشاره کرد.


مزایا و معایب استفاده از رابیتس

به‌طور کلی رابیتس یکی از سازه‌های فلزی پرکاربرد است که می‌توان از آن در موارد گوناگونی استفاده کرد. در ادامه، از مهم‌ترین مزایای آن، بیشتر بخوانید.

مزیت استفاده از راویز

۱-سرعت مناسب در اجرا

۲-در دسترس بودن مصالح و نیروی اجرایی

۳-طرح پذیری بسیار بالا به طوری که می‌توان انواع طرح‌های هندسی، قوس‌ها و... را به راحتی اجرا نمود.

معایب رابیتس

در کنار مزایای بسیار؛ رابیتس ضعف‌های خاص خود را هم دارد. با توجه به نکاتی که در ادامه آورده‌ایم، می‌توانید این سازه‌های فلزی را بهتر بررسی کنید.

۱-وزن آن نسبتاً بالاست.

۲-مصرف گچ جهت نازک کاری زیاد است.

۳-دستمزد اجرای گچ کاری آن زیاد است.

۴-محدودیت آب و هوا در اجرای لایه گچ وجود دارد.

۵-فقط افراد متخصص قابلیت نصب و اجرای رابیتس را دارا می‌باشند.