انواع میلگرد در صنعت ساختمان سازی آرماتور آهن نت میلگرد آجدار

امروزه ساختمان‌ سازی بسیار پیشرفت کرده است و هر چه جلوتر می ‌رویم نیازها، خواسته‌ ها و ایده‌ آل ‌ها نیز تغییر می‌‌کنند. ساختمان‌‌ها برای داشتن استحکام و مقاومت نیاز به ابزارهای ویژه‌‌ای دارند که در این میان باید به نقش میلگرد در بتن اشاره کرد. نقش میلگرد در بتن برای داشتن ساختمانی مستحکم و مقاوم بسیار حائز اهمیت است. بتن بدون میلگرد کاربرد چندانی ندارد و در ساختمان ‌سازی به کار گرفته نمی‌‌شود. از همین رو از این مقاطع فولادی برای افزایش مقاومت بتن به روش‌‌های متعددی درون آن جایگذاری می‌‌شود.


میلگرد چیست؟

میلگرد یا آرماتور به پروفیلی با سطح مقطع دایره و توپر گفته می‌شود که اغلب افراد نوع فلزی آجدار آن را که در ساختمان سازی کاربرد دارد، می‌شناسند. از آنجایی که بتن مقاومت چندانی در برابر نیروهای کششی و چرخشی ندارد، از فولاد میلگرد برای جبران مقاومت کششی پایین بتن استفاده می‌شود. به طور معمول جنس میلگرد از فولاد است؛ اما باید بدانید که تنوع تولید این محصول بسیار زیاد بوده و در صنعت انواع میلگرد تولید و استفاده می‌شود.


انواع میلگرد و کاربرد آن

میلگرد یکی از سازه های فولادی با تنوع بالا می باشد که در پروژه های صنعتی و ساختمانی کاربرد فراوانی دارد. این محصولات فولادی از نظر روش ساخت، شکل رویه، مکانیکی، مشخصات هندسی و موارد دیگر دارای انواع مختلفی می‌باشند. اما انواع میلگرد کدام ها هستند؟!

یکی از ساده ترین دسته بندی ها بر اساس شکل ظاهری است که از این نظر می‌توان آرماتورها را به ۳ دسته ساده، آجدار و آجدار پیچیده (کلاف) تقسیم کرد. هر کدام از این انواع مختلف نقاط قوت و نقاط ضعف خود را دارند. انواع آجدار میلگرد بیشتر برای بتن ‌ریزی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ زیرا خاصیت خمش و شکسته شدن آن نسبت به نوع بدون آج کمتر است و از طرفی بتن روی میلگرد آجدار استحکام بیشتر پیدا می‌ کند.


انواع میلگرد از نظر مکانیکی

بیشترین میلگردی که در صنعت بتن و بتن ریزی کاربرد دارد با مشخصه فولاد معمولی بوده که به شرح ذیل در ایران دسته بندی و تولید و مصرف می‌شوند. البته این دسته بندی، حسب استاندارد روسی بوده که در ایران رواج دارد. در این راستا، میلگرد نرم بدون آج (A1)، میلگرد نیمه سخت با آج ساده (A2)، میلگرد سخت با آج پیچیده (A3) و میلگرد سخت با آج پیچیده (A4)در یک گروه از نظر تقسیم بندی جای می‌گیرند. 


انواع استاندارد میلگرد ساختمانی

استحکام بتن فوق العاده زیاد است. نیروی خیلی زیادی برای خرد کردن بتن لازم است. با این حال بتن قابلیت کششی نسبتا ضعیفی دارد و نیروی کمتری برای ترک انداختن روی بتن به وسیله خم یا پیچش لازم است تا اینکه مستقیما بخواهیم خردش کنیم. برای افزایش قدرت کششی بتن از میله تقویت کننده یا آرماتور استفاده می‌شود.

آرماتور در طول و قطرهای مختلفی موجود اند، اما تنها ۶ نوع آن رایج وجود دارد: اروپایی ( آلیاژ کربن، منگنز، سیلیکون و غیره)؛ فولاد کربن (میلگرد سیاه عادی)؛ گالوانیزه؛ روکش اپوکسی؛ فایبرگلاس و فولاد استنلس. هر کدام از این میلگرد نقاط قوت و ضعف خود را دارند.


انواع کاربرد میلگرد در ساختمان سازی

می‌توان گفت که عمده‌ترین کاربرد میلگرد، در صنعت ساختمان‌سازی است؛ اما این کاربرد تنها به ستون‌ها ختم نمی‌شود. بلکه تقریبا تمام قسمت‌های یک ساختمان از مزایای حضور میلگرد بهره‌مند می‌شوند. برای مثال، میلگرد راستا در فونداسیون ساختمان، میلگرد سنجاقی به منظور استحکام اتصالات، میلگرد خاموت در جهت جلوگیری از افزایش ترک در ستون‌ها استفاده می‌شود. میلگرد خرک، میلگرد رکابی و میلگرد ادکا هم از انواع دیگری هستند که هر کدام خواص خود را دارند.