ورق قلع اندود آهن نت ورق گالوانیزه ورق روغنی

ورق‌ها انواع متنوعی دارند و بنا بر نوع کاربرد، در مصارف متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورق قلع اندود نیز یکی از انواع ورق فولادی می‌باشد که در بازار موجود هستند. این محصول از نظر ماهیت تولیدی شباهت بسیار زیادی به ورق گالوانیزه دارد؛ چرا که فلز مادر هر دو از جنس فولاد است و تنها تفاوتشان در پوشش می‌باشد. کاربرد ورق‌های قلع اندود از صنعت تا ساختمان گسترده است. به عنوان مثال، در ساخت قوطی، وسایل خانگی همچون گلدان و سینی، خودروسازی، تجهیزات الکتریکی، ساخت و ساز، سقف، نرده، پوشش و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.


ورق قلع اندود چیست؟

ورق‌های قلع اندود در واقع همان ورق روغنی هستند که برای بالا بردن زمان فرسایش و همچنین مقاومت در برابر زنگ زدگی با فلز قلع و کروم پوشش داده شده‌اند. در نتیجه، می‌توان در محیط‌های مرطوب و مستعد بارش از این نوع محصولات بهره گرفت. این پوشش دهی مطابق با استاندارد و در ضخامت‌های مختلف انجام می‌گیرد. همچنین، به دلیل خاصیت و سلامت این نوع ورق بهترین انتخاب برای استفاده در صنایع شیمیایی، غذا و دارو محسوب می‌شوند.


قلع چیست؟

قلع یک فلز نقره‎ای سفید و بسیار سبک بوده که به راحتی ذوب ‌می‌شود. به طور کلی قلع به ندرت به عنوان یک فلز خالص استفاده می‌شود. در عوض، آن را با فلزات دیگر ترکیب می‌کنند تا آلیاژهایی را که خواص قلع دارند، ایجاد کنند. این خواص شامل مقاومت بالا در برابر خوردگی و کمی سمی بودن و چکش خواری بالا می‌باشد.


خصوصیات ورق قلع اندود

از خصوصیات ورق قلع اندود یا تین پلیت، می‌توان به استحکام و قابلیت شکل پذیری و خاصیت غیر خورندگی قلع اشاره کرد. این ورق دارای ویژگی دیگر مانند لحیم کاری آسان است. ورق قلع اندود به دلیل مقاومت در برابر خوردگی، انعطاف پذیری، جوش پذیری و همچنین درخشندگی فلزی ارزشمند است.


استانداردهای رایج ورق قلع اندود

این دسته از محصولات با تبعیت از استانداردهای ملی و بین المللی تولید می‌گردند. از جمله استانداردهای تدوین شده برای تولید ورق قلعی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

   تسمه فولادی بدون پوشش رول شده سرد براي فرم دهی سرد با مشخصات فنی استاندارد 139 12.97 DIN EN 10

  •    تسمه فولادی رول شده سرد – مشخصات فنی با استاندارد DIN EN 114010. 96
  •    مشخصات استاندارد براي توليدات قلع  – ملزومات عمومی با استاندارد ASTM A 623-02
  •    مشخصات استاندارد براي توليدات قلع  – ملزومات عمومی با استاندارد ( متريک ) ASTM 623M-02
  •    ورق سياه قلع اندود با پوشش کروم الکتروليتيک، با خصوصیت يکبار و 2 بار نورد شده با استاندارد ASTM A 657M-98a
  •    توليدات قلع ورق سياه يکبار نورد شده  – ملزومات عمومی با مشخصات فنی استاندارد ASTM A 623-02
  •    توليدات قلع ورق قلع اندود الکتروليتيک دوبار نورد شده با استاندارد 626/A 626M-98 ASTM
  •    روش هاي آزمون استاندارد براي تعيين وزن پوشش قلع براي ورق قلع اندود الکتروليتيک ASTM A 630-98


انواع ورق‌ قلع اندود

از انواع ورق‌های قلعی به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

براق

سطح پرداخت ذوب شده؛ دارای یک سطح براق فلزی از قلع است. این سطح یک سطح طبیعی برای ورق قلع اندود معمولی است.

سنگ زنی

سطح پرداخت ذوب شده. این سطح دارای خطوط مستحکم خوبی است و به راحتی می توان با آن کار کرد، زیرا در برابر خراشیدگی در طول پوشش مقاومت دارد.

سنگ زنی اندازه بزرگتر  

سطح پرداخت ذوب شده؛ مقاومت بالایی در برابر خراش دارد، در نتیجه در طول پوششکاری به راحتی می توان با آن کار کرد. این ورق به طور گسترده در ساخت سر و ته قوطی ها مورد استفاده قرار داد.

مات

سطح پرداخت ذوب نشده تیره؛ این پرداخت به ورق مورد نظر یک سطح منحصر به فرد نقره ای خاکستری می دهد. این کار در چاپ جوهر روی ورق، پیوستگی استثنایی می دهد. از این ورق نیز به طور گسترده در درب بطری و قوطی چاپ شده استفاده می شود.

نقره‌ای

سطح پرداخت ذوب شده؛ پرداختی بسیار جذاب و درخشان دارد. این ورق هنگام چاپ یا لعاب کاری، ظاهر نقره ای رنگ زیبایی دارد. این سطح پرداخت در تولید قوطی های تزئین شده با کیفیت بالا و درب بطری بسیار استفاده می شود.