انواع برشکاری آهن نت

همانطور که می‌دانیم انواع فلزات جهت استفاده نیاز به یک سری عملیات برای آماده سازی دارند. یکی از این عملیات، برشکاری است که در ادامه به تعریف آن و بررسی انواع آن می‌پردازیم.


برشکاری چیست؟

برشکاری یا قیچی کاری یکی از عمل‌های برشکاری مکانیکی محسوب می‌گردد؛ که به وسیله قیچی می‌توان ورق‌های فلزی (آهن)، شمش‌ها، همچنین میله‌ها را برش داد. برشکاری به وسیله قیچی همانند برشکاری با قلم است. با این فرق که در قیچی کاری تیغه‌هایی که در دو طرف قطعه قرار گرفته به وسیله نیروی دست یا ماشین از کنار هم عبور کرده و برش صورت می‌گیرد. در واقع، می‌توان گفت برشکاری با قیچی به معنای بریدن و قطع کردن وسیله، بدون براده برداری به وسیله دو تیغه برنده گوه‌ای شکل که مخالف جهت یکدیگر حرکت کرده و موجب برش وسیله می‌گردند.


انواع برش فلزات

برشکاری به روش سنتی و مدرن، یکی از راه های آماده سازی فلزات برای مصارف گوناگون است. روش مدرن یا ماشینی به دلیل صرفه جویی در زمان و هزینه و همچنین ارتقاء دقت و کیفیت برش از محبوبیت بالایی برخوردار است. البته باید در نظر گرفت روش انتخابی با توجه به نوع فلز می تواند متمایز باشد.


برشکاری به روش سنتی

فرزکاری

فرزکاری از قدیمی‌ترین روش‌های برشکاری فلزات است. ماشین فرز مجهز به یک کله‌گی است که کنترل آن می‌تواند به روش‌های دستی یا اتوماتیک صورت گیرد. اسپیندل دستگاه که وظیفه نگهداری ابزار و چرخش آن در سرعت دل‌خواه را بر عهده دارد، در کله‌گی نصب شده و توانایی حرکت در محور Z را دارد. میز دستگاه فرز، قطعه را به‌صورت محکم نگه‌داشته و توانایی حرکت در محورهای X و Y را دارد. البته فرزها در نوع افقی نیز وجود دارند که در آنها، حرکت اسپیندل و میز در محورهایی دیگر خواهد بود.


تراشکاری

در تراشکاری، بر خلاف فرزکاری قطعه کار حرکت دوارنی انجام می‌دهد. محصولات تراشکاری قطعاتی با مقطع گرد خواهند بود که ابزار در یک نقطه با آنها تماس داشته است. در تراشکاری با تغییر نوع حرکت ابزار، می‌توان قطعات با اشکال مختلف مانند مخروط تولید کرد. علاوه بر برشکاری ساده، با دستگاه تراش می‌توان عملیاتی مانند پیچ زنی، گوشه زنی (Chamfering)، بورینگ، سوراخکاری و غیره را نیز انجام داد.


رزوه زنی

رزوه زنی و تولید پیچ و مهره، به روش‌های متنوعی در صنعت انجام می‌شود. استفاده از قلاویز و حدیده، پیچ زنی به کمک دستگاه فرز یا دستگاه تراش، رولینگ و فرمینگ از انواع تولید پیچ و مهره هستند. قلاویز و حدیده از ابزارهای مرسوم تولید پیچ و مهره هستند. قلاویز (Tap) برای تولید رزوه‌های داخلی و مهره به کار می‌رود و حدیده (Die) به منظور تولید پیچ به کار می‌رود.


سنگ زنی

سنگ زنی یک روش سایشی برای برداشت ماده از سطح قطعه است. ماشین سنگ زنی ابزاری است که عموما برای تولید سطوح با کیفیت بالا استفاده می‌شود و عموما ضخامت باربرداری دراین روش بسیار کم است.


سمباده زنی

روشی سایشی مشابه سنگ زنی است که ضخامت باربرداری در آن بسیار کمتر است. کاغذهای سمباده در انواع مختلف سخت و نرم در صنعت قابل دسترسی هستند و بسته به نوع ماده قطعه و سطح مورد انتظار صنعتگر، از انواع آنها استفاده می‌شود.


برشکاری به روش مدرن

برش هواگاز

برای برش آهن و فولاد از برش هواگاز استفاده می شود که قدمت بالایی دارد. این روش به دلیل اینکه لبه های تمیز و دقیقی را تولید می کند بسیار مناسب می باشد. به طور معمول این روش برای ضخامت های 10 تا 2000 میلی متر استفاده می شود ولی با استفاده از یک سری روش ها می توان از این روش برای ضخامت های 6 تا 300 میلی متر نیز استفاده کرد.


برش پلاسما

این روش به دلیل اینکه تنوع بالایی در قیمت و انجام کار دارد برای کارهای بسیاری استفاده می شود. این روش نسبت به روش هواگاز سرعت بالاتری داشته و در بازه 1 میلی متر تا 30 میلی متر می توان برای برش فلزات از آن ها استفاده کرد که با استفاده از یونیت های خاص می توان این بازه را بین 0.5 میلی متر تا 160 میلی متر افزایش داد.


برش لیزر

خدمات برش لیزر به عنوان یکی از انواع روشهای برش فلزات در بازه 10  تا 25 میلی متر استفاده می شود. لیزر در برش فلزات دارای دقت و کیفیت بالایی می باشد. استفاده از این روش همچنین آسان بوده و می توان حتی بدون اپراتور نیز کار برش را انجام داد. لیزر در ضخامت های پایین دارای سرعت بالایی بوده ولی سرعت آن در ضخامت های بالا به شدت کم می شود. برای برش فلزات مختلف باید از انواع لیزرهای مختلفی استفاده کرد.


برش واترجت

این روش با فشار آب فلزات را بسیار دقیق برش می دهد. کیفیت لبه ها در این روش حتی از برش لیزر فلزات هم بهتر می شود زیرا هیچ تنش گرمایی برای فلز ایجاد نمی کند. این روش برای هر نوع فلزی با هر ضخامتی قابل استفاده می باشد.


برش ورق با گیوتین  

یکی از روش های سریع و بهینه برای برش ورق های فلزی برش ورق با گیوتین می باشد. در این روش، برش بسیار تمیز و چهارگوش انجام می شود. این دستگاه با زاویه و فشار مناسبی، برش را ایجاد می کند. این دستگاه به CNC مجهز بوده که برای کنترل فعالیت دستگاه با تنظیم فاصله تیغه ها و تنظیم جریان برای انواع ورق ها استفاده می شود.