تیرچه فلزی سقف آهن نت اسکلت فلزی

در عصر امروز که دوره ساختمان‌های بلند و مدرن می‌باشد، با پیشرفت علم و توسعه صنعتی جوامع از گذشته تاکنون، تغییرات زیادی در سازه‌های ساختمانی داده ‌شده است. یکی از این تغییرات، ساخت و نصب تیرچه می‌باشد. این محصول در واقع به قطعه‌‌ای پیش‌ ساخته گفته می‌‌شود که انواع مختلفی داشته و برای ساختن سقف به‌ کار می‌‌رود.


تیرچه چیست؟

تیرچه‌ها عموما قطعات پیش ساخته ای هستند که در سقف سازه‌ها به کار می رود. این محصولات، متشکل از بتن و فولاد بوده که پس از اجرای کامل سقف، تیرهای فرعی T شکل ایجاد می‌کند. کاربرد تیرچه در سازه‌ها، تحمل بارهای مرده و زنده سقف است. نکته قابل توجه این است که تیرچه باید تحمل بار پیش بینی شده را در زمان طولانی داشته باشد. ساخت و نصب تیرچه‌ها هم مانند سایر المان‌های سازه، باید مطابق استانداردهای ساختمان سازی باشد.


اشکال تیرچه‌ها بعد از نصب

با این حال تیرچه‌های طراحی شده ممکن است دارای مقطع مشابه با حرف بزرگ لاتین مانند “I” باشد که به آن تیرچه I گفته می‌شود. تیرچه‌های فلزی هم می‌توانند شکل‌های مختلفی شبیه حروف بزرگ لاتینL ،I ،C  و S به خود بگیرند.


مراحل حمل بار تیرچه‌ها

تیرچه‌ها در سه مرحله تحت بارگذاری قرار می‌گیرند:

مرحله اول: تیرچه در مرحله حمل و نقل، بار ناشی از وزن خود را تحمل می‌کند.

مرحله دوم: تیرچه در زمان اجرای سقف و به تنهایی، بار مرده ناشی از اجزای سقف (وزن تیرچه، بلوک و بتن پوششی درجا) و همچنین بارهای حین اجرا را بین تکیه‌گاه‌های موقت (شمع بندی‌ها) تحمل می‌کند. این مرحله تا قبل از حصول مقاومت بتن ریخته شده می‌باشد.

مرحله سوم: این مرحله در تیرچه، پس از حصول مقاومت بتن ریخته شده فرا می‌رسد. در این مرحله، تکیه‌گاه‌های موقت برداشته شده و تیرچه به عنوان عضو کششی مقطع T شکل، بار ناشی از بارهای مرده و زنده در هنگام بهره برداری را تحمل می‌کند.


انواع تیرچه

تیرچه‌ها عموما از فولاد، بتن و یا چوب ساخته می‌شوند که هریک ویژگی‌های خاص خود را دارند. مثلاً بر اساس یک نوع طبقه ‌بندی تیرچه ‌ها به دو دسته تیرچه‌‌های با قالب ماندگار یا تیرچه کفشک دار و تیرچه‌‌های بدون قالب ماندگار (بتنی و یا فلزی) تقسیم بندی می‌‌شوند. اما به طور کلی دسته بندی عمومی به شرح زیر می باشد:

  تیرچه بتنی

  تیرچه خرپایی

  تیرچه پیش تنیده

  تیرچه های فلزی با جان باز (کرومیت)

  تیرچه های با قالب سفالی (تیرچه فوندوله دار)


سقف تیرچه رایج

امروزه استفاده از تیرچه در انواع آن بسیار رایج شده است و در کنار معایب، مزایای گسترده‌‌ای نیز در ساخت ساختمان‌‌ها دارد. این که چه نوع و چه نمره از میلگردها را برای ساخت و استفاده در تیرچه‌‌ها به کار گیریم، نیازمند بررسی کارشناسانه است. اما از رایج‌ترین‌های این محصول، سقف تیرچه بلوک می‌باشد که دلیل آن مزایای خوب و مهمی است که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

به علت استفاده از بلوک‌های تو خالی و حذف بتن منطقه کششی در مصرف بتن صرفه جویی قابل توجهی می‌شود.

به دلیل کاهش فضای بتنی با استفاده از بلوک‌ها در منطقه کششی از مصرف آرماتورهای فولادی کاسته می‌شود که این امر به لحاظ اقتصادی بسیار مناسب است.

به علت تولید صنعتی تیرچه و بلوک در کارخانه کیفیت مناسب‌تری حاصل شده و نیروی انسانی کمتری مورد نیاز است.

با توجه به وزن کم تیرچه‌ها، حمل و نصب آنها توسط کارگران امکان پذیر بوده و در ساختمان‌های با طبقات کم، نیاز به استفاده از جرثقیل را منتفی می‌نماید.


استاندارد تیرچه بلوک

متاسفانه با وجود ابلاغ استاندارد سقف‌های تیرچه بلوک در بیش از ده سال گذشته، هنوز این استاندارد به صورت کامل در کشور اجرا نشده است. بر اساس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، استفاده از تمامی مصالح استاندارد در ساخت و سازها الزامی می‌باشد؛ ولی در ایران، هنوز این موارد به صورت کامل رعایت نمی‌شود و استفاده از تیرچه‌ها با جوش دستی غیر استاندارد هنوز رایج است. در تولید غیر استاندارد هیچ گونه نظارت و بازرسی در فرآیند خرید مواد اولیه، تولید و تهیه محصول نهایی انجام نمی‌گیرد. این مساله به خودی خود عامل اصلی کاهش کیفیت محصولات نهایی می‌باشد.


ویژگی‌های تیرچه استاندارد

باعث سبکی سقف می شود

دوام خوب در مقابل آتش سوزی و حرارت

عایق صوتی خوبی است

عایق حرارتی در مقابل سرما و گرماست

عدم نیاز به استفاده از جک های زیر سقفی

طراحی و محاسبات دقیق توسط واحد فنی و محاسبات

امکان اجرای همزمان چند سقف

یکپارچگی سقف و اسکلت

حذف اثر فولاد در زیر سقف

یکنواختی بیشتر زیر سقف و مصرف گچ وخاک کمتر

کاهش مصرف بتن و وزن کمتر

استفاده از ورق، میلگرد و نبشی‌های تولیدشده در کارخانه‌های معتبر

استانـدارد و کیفیت ساخت بالا

نظارت مهندسین مجرب در تمام مراحل تولید

عدم استفاده از ضایعات میلگرد، ورق و نبشی

استفاده از ماسه «دوبار شور طبیعی» در تولید بتن پاشنه

سرعت و سهولت اجرایی بالا

طول جوش مناسب اتصالات