راهنمای خرید ورق فولادی آهن نت

ورق فولادی به فلزی مسطح گفته می‌شود که از فولاد یا هر فلز دیگری ساخته‌ شده است. این محصولات به ‌صورت رول یا کلاف در کارخانه تولید شده و در بازار عرضه می‌شوند. امروزه به دلیل مصرف زیاد ورق در صنایع مختلف و وجود انواع مختلف این محصول در بازار، برای خرید آن باید نکاتی را در نظر بگیرید تا خرید خوب و مطمئنی داشته باشید. در این مقاله با کارشناسان آهن نت همراه باشید تا با نکاتی برای خرید ورق‌های فولادی آشنا شوید.


بررسی پارامترهای موثر بر کیفیت ورق فولادی

در خیلی موارد، یکنواختی وضعیت سطح ورق از میانگین زبری مهم‌تر بوده و بر قیمت ورق آهن نیز تاثیرگذار می‌باشد. زبری سطح، نقش تعیین کننده‌ای در کیفیت سطح دارا می‌باشد. زبری، پارامتر مهمی در میزان اصطکاک سطح، در فرایند کشش عمیق و همچنین میزان چسبندگی پوشش سطحی ورق‌ها می‌باشد.


از پارامترهای تعیین کننده کیفیت کلاف

ضخامت ورق، زبری نهایی ورق، کشش ورق، قطر غلتک، سرعت ورد تمپر و استفاده از روغن کاری. تولید ورق‌های با سطح خوب، بنا به دلایل بالا چندان ساده نیست؛ زیرا تولید یک سطح ایده آل از لحاظ هندسی (یعنی کاملا صاف) با وسایل موجود مشکل است. سطح موجود همیشه از چند فرورفتگی و برآمدگی نامنظم تشکیل می‌شود که بر قیمت نهایی ورق نیز تاثیرگذار می‌باشد.


عیوب موجود در کویل ورق فولادی که در هنگام خرید باید به آن دقت شود

تنش زیاد در کویل می‌تواند عیوبی را در کویل به وجود آورد. این عیوب می‌تواند به چهار دسته کلی تقسیم شود؛ کمانش v شکل، موج دار شدن، شکم دادگی، پره پره شدن.


کمانش v شکل

داخل بعضی از کویل‌ها، هسته‌ای از جنس فیبر قرار داده می‌شود. ممکن است که این هسته و لایه‌های داخلی ورق فولادی به شکل V در بیایند. این عیب مانع از آن می‌شود که کویل به سهولت روی دستگاه‌های دیگر قرار گرفته و برای عملیات بعدی باز شود و حتی ممکن است که کویل، دیگر قابل استفاده نباشد.


موج دار شدن

در این حالت، لایه‌های میانی و داخلی ورق فولادی به صورتی کمانش می‌کنند که فرم موج‌داری به خود می‌گیرند و شبیه به موج سینوسی در می‌آیند. این عیب ممکن است که کاملا کویل را فاقد استفاده نکند ولی در هر صورت باعث کیفیت نامطلوب کویل می‌گردد.


شکم دادگی

هنگامی که پروسه کلاف پیچی به پایان رسید و کویل از مندرل خارج شد، آن را در مکانی برای عملیات بعدی و یا برای فروش ذخیره می‌نمایند. در این حالت که سطح داخلی کویل فاقد تکیه گاه است، اگر نتواند وزن خود را تحمل کند، سطح داخلی تغییر شکل داده و از فرم دایره خارج می‌شود. این عیب باعث می شود که کویل دیگر قابل استفاده نبوده و دور انداخته شود.


پره پره شدن

در این حالت، لایه‌های ورق که معمولا در بخش میانی کویل هستند، به گونه‌ای قرار می‌گیرند که یک فاصله خالی بین آنها به وجود می‌آید.