تسمه فولادی آهن نت

تسمه فولادی از چند روش مختلف قابل تولید است. اما در حالت کلی ساده‌ترین راه تولید برش یک ورق فولادی و تولید تعدادی تسمه از ورق با عرض مشخص است. از سوی دیگر، تسمه‌ها برای حمل و نقل بار استفاده می‌شوند و بنا بر نیازهای صنعت، کاربردهای گوناگونی دارند. تسمه‌های فولادی انواع گوناگونی دارند و شیوه ساخت آنها در مواردی با یکدیگر متفاوت است. در این مطلب از دانشنامه آهن نت، بیشتر درباره این محصول بخوانید.


تسمه فولادی چیست؟

تسمه فولادی به مقاطعی گفته می‌شود که اختلاف عرض با ضخامت آن بسیار زیاد باشد. این قطعات، بسیار متنوع هستند و می‌توانند در پروژه‌های مختلف و در تمام صنایع مورد استفاده قرار گیرند. تسمه در دو نوع فابریک و ماشین کاری شده، تولید می‌شود. تسمه ماشین کاری شده به دلیل فرایند تولیدش گران‌تر از نوع فابریک است. این تسمه به دو صورت نورد گرم و سرد ساخته می‌شود و سطح آن صاف و مستطیل شکل است.


انواع تسمه فولادی

تسمه های فولادی در چهار دسته قرار می‌گیرند:

1-تسمه ترانس

2- فابریک

3-ماشینکاری

4-نوردی


تسمه ترانس

مواد اولیه برای ساخت این نوع تسمه، تسمه‌هایی است که قبلا تولید شده‌اند. به عنوان مثال، از تسمه ماشین‌کاری برای تولید آنها استفاده می‌شود. به دلیل فرایندهایی که برای تولید این تسمه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، از دقت بالایی در ضخامت برخوردار هستند. به همین دلیل در مواردی کاربرد دارند که نیاز به ابعاد خاصی می‌باشد.


تسمه فابریک

در ساخت تسمه فابریک از شمش فولادی استفاده می‌شود. در این تسمه با استفاده از روش نورد گرم و کوره‌های نوردی مقطع مستطیل شکل با عرض بسیار زیاد تولید می‌شود.


تسمه ماشین کاری

برای ساخت تسمه ماشین کاری از سه مرحله، برش ورق، اتوکشی و مرحله نهایی استفاده شده است. برش ورق در این روش با گیوتین انجام شده و در ادامه برای صاف شدن سطح آن از غلتک استفاده می‌شود.


تسمه نوردی

برای ساخت تسمه نوردی نیز از شمش‌های فولادی استفاده می‌شود. از این تسمه‌ها برای ساخت انواع درب و پنجره، ریل‌های جرثقیل، ساخت کمربند جهت کوره‌های صنعتی و ساخت پالت استفاده می‌شود. از معایب تسمه نوردی می‌توان به جوش پذیری و خمکاری نامناسب اشاره کرد. هنگامی که برای تولید محصول از تسمه نوردی استفاده می‌شود، ممکن است باعث آسیب زدن به دستگاه‌ها و تجهیزات شود.


فرآیند ساخت تسمه فولادی

این گروه از مقاطع فولادی به دو روش تولید و عرضه می‌شوند. نورد و ماشین کاری دو فرایند رایج تولید تسمه فولادی هستند. محصولات حاصل از این دو روش، علاوه‌ بر تفاوت فرایند تولید، در ماده اولیه نیز فرق می‌کنند. از ورق فولادی به عنوان ماده اولیه در روش ماشین کاری و از شمش فولادی در روش نورد استفاده می‌شود. گرچه تولید کنندگان، تسمه فولادی را مطابق با نظر مشتری برش می‌دهند، اما غالب محصولات بازار به طول‌های 6 و 12 متر به صورت رول و یا تخت می‌باشد.


کاربرد تسمه فولادی

تسمه‌های فولادی با توجه به ویژگی‌های متفاوت، کاربرد متفاوتی دارند. دو فاکتور کیفیت و ابعاد یک تسمه، حوزه کاربرد آن را مشخص می‌کند. ساخت کابل برق و تلفن یکی از متداول‌ترین کاربردهای تسمه‌های فولادی است. همچنین، در تولید انواع دوچرخه و لوازم خانگی تسمه فولادی دخیل است. در بسته‌بندی محصولات حساس ساختمانی مانند شیشه و MDF از تسمه فولادی استفاده می‌کنند. انواع حفاظ و نرده ساختمان و همچنین در و پنجره حوزه دیگری از کاربردهای تسمه فولادی است. در ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی استفاده از تسمه فولادی مسئله تعجب‌آوری نیست. حتی در هود آشپزخانه هم تسمه آهنی دیده شده است. یکی از مهم‌ترین کاربردهای تسمه فولادی در گریتینگ است.


کاربرد تسمه فولادی نورد سرد

موارد مصرف این تسمه بیشتر از تسمه نورد گرم می‌باشد. از موارد کاربرد تسمه فولادی نورد سرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛ کابل برق و تلفن، کابل مخابرات، صنایع اتومبیل سازی، صنایع دوچرخه سازی، ترانسفورماتور، لوازم خانگی، رادیاتور.


کاربرد تسمه‌های فولادی نورد گرم

از تسمه نورد سرد در جایی استفاده می‌شود که به استحکام بحرانی و تلورانس کمتری نیاز باشد. موارد کاربرد تسمه فولادی نورد گرم شامل صنایع بسته بندی، درب و پنجره می‌شود.