سازه LSF آهن نت سازه فولادی سبک

هر ساله فناوری‌های نوینی وارد صنعت ساختمان می‌شوند که هدف از اجرا و توسعه بسیاری از آن‌ها به حداقل رساندن وزن سازه‌های فولادی و بتنی است. دستیابی به این مهم به ویژه برای کشورهای زلزله‌خیزی همچون ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سازه ‏ال اس اف (LSF) یکی از سیستم‌های ساختمانی مناسب برای دستیابی به این هدف است. سابقه استفاده از این سیستم‌های ساختمانی به سال ۱۹۵۰ بر‌می‌گردد؛ اما رواج استفاده از آن تقریباً از دهه ۱۹۹۰ شروع شده است. در این مقاله این فناوری سبک ساختمانی را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.


سازه ‏ال اس اف (LSF) چیست؟

ال اس اف (LSF) در واقع سیستم‌های پیش ساخته ای هستند که از مقاطع فولادی جدار نازک (LGS) ساخته شده‌اند. این مقاطع فولادی در واقع ورق‌های کم ضخامت فولادی دارای پوشش‌های گالوانیزه هستند.

این ورق‌ها با استفاده از دستگاه‌های مخصوص و روش ساخت رولی، نورد شده و به صورت پروفیل‌های سبک در ابعاد مختلف تولید‌ می‌شوند. این سازه‌های پیش ساخته فولادی عمدتاً به صورت خشک و با استفاده از اتصالات پیچیده اجرا می‌شوند.

سازه ‏ال اس اف در واقع تشکیل دهنده چهارچوب یا اسکلت ساختمان است. دیگر قسمت‌های ساختمان را نیز به منظور سبک‌سازی حداکثر سازه از پروفیل‌های سرد نورد شده استفاده می‌کنند.

این پروفیل‌ها را با مصالح مختلف از جمله سرامیک، سنگ و پی‌وی‌سی می‌توان پوشش داد. فضای درونی نیز هیچ تفاوتی با ساختمان‌های معمولی ندارد.


مزایای سازه های LSF

کمبود منابع مورد نیاز برای تامین مصالح ساختمانی و لزوم صرفه جویی در مصرف مصالح و استفاده بهینه از آنها، تمایل به استفاده از اعضای جدار نازک سرد نورد شده به منظور انجام ساخت و ساز سریع را افزایش می‌دهد. از جمله مهم ترین مواردی که تمایل به استفاده از این اعضا را افزایش می دهد، عبارتند از:

1- محدود بودن منابع موردنیاز برای تامین مصالح ساختمانی و لزوم استفاده بهینه از مصالح، مقاطع جدار نازک سرد نورد شده نسبت به مقاطع گرم نورد شده دارای نسبت مقاومت به وزن بالاتری هستند و بنابراین جایگزین نمودن این مقاطع، با مقاطع فولادی سنگین سبب افزایش بهره وری در صنعت ساخت و ساز می گردد.

2- افزایش غیرقابل اجتناب قیمت مصالح در بیشتر نقاط دنیا. مقاطع سرد نورد شده به دلیل سادگی تولید و زمان کمی که برای تولید آنها به کار می رود با قیمت مناسب تری در مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی در دسترس می باشند.

3- زمان طولانی صرف شده برای تولید مصالح ساختمانی، مقاطع سرد نورد شده نسبت به مقاطع گرم نورد شده یا مقاطع بتنی پیش ساخته در زمان بسیار کمتری تولید می شوند.


ویژگی های سازه ال اس اف (سازه LSF)

1- جنس سازه ال اس اف ( lsf) از ورق های فولادی سرد نورد شده می باشد.

2- ال اس اف (lsf ) در برابر زلزله تا 8 ریشتر مقاوم می باشد .

3- ال اس اف (lsf ) توانایی ترکیب با سازه ای دیگر را دارا می باشد.

4- استفاده از ال اس اف (lsf ) وزن ساختمان را تا پنجاه درصد کاهش می دهد و این بزرگترین امتیاز در برابر زلزله می باشد.

5- ال اس اف (lsf ) با توجه به مصالحی که به کار گرفته شده نسبت به سازه های سنتی عمر بالایی داشته ، حداقل عمر مفید این نوع ساختمان ها ۶۰ سال برآورد شده است.

6- سازه ال اس اف (lsf ) قابلیت اجرا سقف فلت و هم شیروانی با سقف سبک را دارد. قسمت های دیگر ساختمان نیز با استفاده از پروفیل های سرد نورد شده اجرا می شوند و با انواع نماها از قبيل سنگ, آجر نما, نمای PVC, چوبی يا آلمينيومی, رنگ, کاشی, سراميک و بر روی اين ديوار قابل اجرا است.

7- سازه ال اس اف (lsf) خاصيت ضد حريق و نسوز بودن آن است. با استفاده از اين محصول در ديوارها و پارتيشن بندی ها اسكلت فلزی ساختمان در مقابل حريق ايمن می گردد.

8- سازه ال اس اف (lsf) در برابر رطوبت، ضربه، حشرات و مواد شيميايی مقاوم می باشد.

9- سازه ال اس اف (lsf) فاقد آزبست يا هرگونه مواد زيان‌آور می باشد.

10- نصب آسان ،ايمنی، پايداری، سبكی و دوام قابل توجه


یکی از مهم ترین ویژگی های سازه ال اس اف (lsf) اضافه کردن یک یا دو طبقه به ساختمان هایی است که قبلا ساخته شده است؛ زیرا:

- سبک بودن مصالح مصرفی باعث می شود بار اضافی به سازه زیرین وارد نشود.

- Lsf ، کثیف کاری بنای سنتی که اغلب موجب بروز مشکل و نارضایتی ساکنین واحدهای زیرین می شود را ندارد.

- زمان اجرای lsf بسیار کوتاه و سریع خواهد بود.

- پس از اجرای نما، نمای طبقه اضافه شده با سایر طبقات زیرین کاملا یکسان و یکدست خواهد بود.


در آخر

بدون شک در کشوری همچون ایران استفاده از سازه‌ ‏ال اس اف (LSF) به دلایل مختلفی‌ می‌تواند بسیار توجیه کننده باشد. فراوانی منابع معدنی و همچنین زلزله‌خیز بودن کشور از جمله دلایل مهم برای روی آوردن به استفاده از این سازه‌های بسیار سبک است. سازه‌های پیش ساخته و سبک بودن از مقاومت و استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند. از طرفی هم اجرا و نصب این سازه‌ها در هر مقیاسی که باشد در سریع‌ترین زمان ممکن صورت خواهد گرفت.