ناودانی آبرو گالوانیزه آهن نت

در صنعت ساختمان سازی انواع مختلفی از تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرند که هر کدام کارایی و مورد مصرف خود را دارا هستند. یکی از این تجهیزات پروفیل آبرو است که از آن در ساختن یک مسیر حرکت آب به سمت پایین یا به قولی ناودانی استفاده می‌کنند.


پروفیل آبرو چیست؟

پروفیل ها خود وسایلی هستند که برای ساخت انواع درب و پنجره مورد استفاده قرار می گیرند. اما هر کدام از انواع پروفیل برای ساخت هر کدام از این تجهیزات به گونه ای خاص طراحی و تولید می شوند. پروفیل به معنای لغوی یعنی اینکه در طولی معین سطح مقطعی ثابت داشتن.

پروفیل به شکل های مختلف تولید می شود؛ به عنوان مثال می توان به پروفیل نبشی، درز انبساط، نوار کنج و… اشاره کرد. نوع پروفیل آبرو که برای ساخت ناودان استفاده می شود طراحی مشخصی دارد. این نوع پروفیل ها بیشتر بر روی سقف های شیبدار یا شیروانی ها قرار می گیرند و باعث می شود که آب ها روی این سطح با هدایت پروفیل آبرو به سمت زمین هدایت و در مسیر خود قرار گیرد.


نحوه کاربرد پروفیل آبرو

آبرو یا پروفیل ناودانی به گونه ای تولید می شود که دارای وزن مناسبی باشد و به علت قرار گرفتن در سطحی بالاتر از سطح زمین به آسانی بتوان آن را حمل نمود و بر روی سطح شیبدار قرار داد.

این نوع پروفیل بر روی ساندویچ پانل های سقفی نیز باید نصب شود. علت نصب این پروفیل بر روی ساندویچ پانل هدایت آب از روی این سازه ها به سمت پایین بوده و به علت اینکه وزن باران و برف بر روی اینگونه از سقف ها ممکن است که ایجاد مشکل نماید بکارگیری آبرو بر روی این سازه ها باید با رعایت نکات ایمنی و مهم همراه باشد.


آبرو برای سقف های شیبدار

سقف های شیبدار یا شیروانی از جمله سقف هایی است که باید حتما از پروفیل آبرو جهت هدایت آب بر روی آن استفاده شود. در غیر این صورت باعث ایجاد خرابی و خسارت در اینگونه سقف ها می شود.

برای اجرای آبرو در این نوع سقف ها باید به شرایط محیطی منطقه توجه ویژه ای شود. ضخامت و رنگ مناسب از جمله مواردی است که با توجه به شرایط محیطی و منطقه ای تغییر می نماید. توجه نمایید که حتما این موارد را هنگام اجرای آبرو بر روی سقف شیروانی رعایت کنید.


چگونگی اجرای آبرو بر روی سقف شیروانی

برای اجرای نصب پروفیل آبرو یا گاتر بر روی سقف های شیروانی باید ابتدا فریم های آن جوش داده شوند. بعد از آن لبه این فریم به آبرو متصل و سپس پروفیل آبرو خم کاری و جوش داده می شوند. حالا نوبت به جوشکاری دامپا ها است و بعد از آن تراس نصب می شود و بر روی ان آبرو نصب می گردد. در میان تمام اصولی که باید رعایت شود جوشکاری فریم با سرعت بیشتر انجام می گیرد و نصب آبرو ها باید با دقت بیشتری انجام گیرد تا از محل اتصال آن به سقف دچار نفوذ آب به داخل سقف ساختمان نشوید.

زمان نصب آبرو به سقف نیز ممکن است تا یک هفته زمان ببرد زیرا نصب این نوع پروفیل به متراژ آبرو بستگی دارد. همچنین هزینه نصب آبرو نیز به متراژ آن بستگی دارد. هر چقدر متراژ آبرو مصرف شده بیشتر باشد زمان بیشتری صرف نصب آن شده و هزینه نصب آن نیز بیشتر می شود.

سعی نمایید که هنگام انتخاب نوع گاتر یا پروفیل ابرو از یک فرد با تجربه و حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید. زیرا باید حتما نوع آبرو انتخابی با شرایط محیطی و منطقه ای سازگاری داشته باشد در غیر این صورت باعث ایجاد هزینه های گزاف و بروز مشکل می شوید.

سعی نمایید که برای گاتر شیروانی از بهترین نوع آن و نوع گالوانیزه استفاده نمایید. زیرا در صورتی که از آبرو های معمولی بدون پوشش گالوانیزه استفاده نمایید در اثر رطوبت ناشی از بارندگی به سرعت پوسیده شده و سقف ساختمان شما را دچار آسیب می نماید.