سوله آهن نت سازه فلزی

سوله‌ها یکی از انواع مختلف سازه‌های فلزی هستند که استفاده‌های متعددی دارند. یکی از ویژگی‌های جالب این نوع سازه‌های فلزی قیمت ارزان آنهاست که بسیاری را مجاب به استفاده از خود نموده است. در ادامه، با دانشنامه آهن‌نت همراه باشید تا بیشتر درباره این سازه‌های فلزی پرکاربرد بدانیم.


سوله چیست؟

سوله به سازه فلزی مثلثی شکل گفته می‌شود که معمولا دارای سقف شیب‌دار می‌باشند و ساخت آن با ساختمان متفاوت است و دارای فضای وسیع با دهانه‌های بزرگ می‌باشد و همین باعث شده از ورق‌ها و پوشش‌های خاصی در ساخت آن استفاده شود. از انواع سوله می‌توان به سوله کارگاهی، سوله ریخته‌گری و سوله یا سالن نمایشگاهی که می‌تواند به صورت تک دهانه، چند دهانه، قوسی و یا چند ضلعی باشد، اشاره کرد.


تاریخچه سوله

تاریخچه ساخت سوله به انقلاب صنعتی در اروپا برمی‌گردد. همانطور که از اسمش پیداست با رونق گرفتن صنعت و تولید نیاز به مکانی مناسب بود. به این ترتیب ساخت سوله در کشورهای اروپایی رونق گرفت و سوله‌سازی یکی از ارکان کشورهای صنعتی شد. سوله سازی در ایران حدود 75 سال است که برای خدمات صنعتی و کارخانجات و کارهای تولیدی رونق پیدا کرده است.


ساخت سوله استاندارد

امروزه نمای ساختمان‌ها و سوله‌ها یکی از نکاتی است که مردم توجه زیادی به آن دارند و به همین دلیل تنوع زیادی در شکل و جنس محصولات وجود دارد.


پوشش سقف سوله

پوشش سقف سوله‌ها می‌تواند از ساندویچ پانل سقفی، ورق گالوانیزه رنگی و ساده، ورق آلومینیوم با انواع عایق پشم شیشه، فوم، کارتن پلاس و پشم سنگ، پوشش سقفی پلی کربنات باشد. که این پوشش‌ها برای سالن‌های ورزشی، سردخانه، انبار، میادین میوه وتره بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سالن‌های صنعتی و نگهداری دام و طیور و همچنین برای زیبایی سالن‌ها برای نمای بیرون از طرح نما و لمبه و دامپا برای دور آن استفاده می‌شود. ورق سقفی برای پوشش سقف سوله مناسب می‌باشد.


پوشش دیوارهای سوله

انواع پوشش بدنه سوله می‌تواند بر حسب نوع کاربرد و شرایط آب و هوایی متفاوت باشد. پوشش دیوار سوله باید استانداردهای محیط زیست را دارا باشد، سبک باشد که در صورت تغییر کاربری بتوان به راحتی با آن کار و از نظر هزینه‌ای مقرون به صرفه باشد، علاوه براین باید مقاوم و مطمئن باشد که در برابر سوانح طبیعی مانند زلزله و سیل و آتش سوزی باعث صدمات بیشتر نشود. به طور کلی می‌توان از موارد زیر برای پوشش دیوارها استفاده کرد؛ ورق گالوانیزه، آلوزینک، آلومینیوم همراه با عایق پشم شیشه.


پوشش کف سوله

زیرسازی سوله یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساخت سوله محسوب می‌شود؛ زیرا در هر کارخانه و کارگاهی تمام تجهیزات کف قرار می‌گیرد و کفپوش باید مناسب با محیط کاری باشد. به طوری که به تجهیزات آسیب وارد نکند و به دلیل استفاده دائم باید مقاومت در برابر فشار زیاد و تردد سنگین با توجه به کاربرد سوله داشته باشد و باید زیر نظر متخصصین کفسازی انجام شود.


انواع سوله

سوله‌ها به سه صورت کلی تقسیم بندی می‌شوند:


سوله سبک خرپایی

نوعی سوله سبک می‌باشد که از قوطی پروفیل در ساخت آن استفاده شده است. به دلیل هندسه خاصی که دارد و نیز خرپایی بودن اعضا، میزان استفاده و کاربرد فولاد برای ساخت اسکلت آن کاهش یافته و به همین دلیل وزن این سازه به طور موثری کاهش یافته است. همین مساله سبکی وزن سوله و قابلیت تحمل نشست‌های نسبی باعث شده که فوندانسیونی که برای تامین پایداری این نوع سوله مورد استفاده قرار می‌گیرد، مقرون به صرفه اقتصادی باشد.


سوله یو بی ام

سوله‌های یو بی ام، قوسی شکل و متشکل از ورق‌های گالوانیزه می‌باشند. این سوله‌ها توسط دستگاه‌های مخصوص، بدون هیچ گونه اسکلت و ستونی در محل اجرا ساخته و نصب می‌شوند. بسیار سبک اما مقاوم هستند و به دلیل این که در ساخت این سوله از تیرآهن و ستون‌های فولادی استفاده‌ای نمی‌شود، قیمت پایین‌تری نسبت به سوله‌های دیگر دارند.


سوله تیر ورقی

سوله تیر ورقی، همان طور که از نامش پیداست، سازه‌هایی هستند که توسط تیرورق‌هایی از جنس فولاد و آهن یا ورق سیاهساخته می‌شوند. از آنجایی که تیرورق‌ها توسط پیچ و مهره و یا جوشکاری به یکدیگر متصل می شوند؛ به سوله تیرورقی، سوله پیچ و مهره‌ای و یا سوله با اتصالات جوشی نیز گفته می‌شود. این سوله‌ها توسط کارخانه فولاد ساخته شده و سپس اجزای آنها به وسیله پیچ و مهره به یک دیگر اتصال داده می‌شود.


کدام سوله بهتر است؟

در بین انواع سوله صنعتی، سوله‌های خرپایی به دلیل وزن کم و مقاومت و دوام بالا و در عین حال قیمت ارزان‌تر نسبت به سایر انواع سوله، مقرون به صرفه‌ترین و با کیفیت‌ترین سوله‌ها می‌باشند.


مهم‌ترین مزایای سوله خرپایی نسبت به سوله تیر ورقی

هزینه حمل و نقل و نصب کمتر

امکان طراحی سقف هم به شکل قوسی و هم به شکل هشتی

ساخت و نصب آسان‌تر

قابلیت باز نمودن سازه‌ها با راحتی بیشتر

قابلیت طراحی دهانه سوله با هر ابعاد و اندازه‌ای