بولت و مهره آهن نت پیچ و مهره

بولت و مهره از جمله محصولات پرکاربرد فلزی می‌باشد که در اتصالات کاربرد فراوانی دارد. بولت‌ها به طول‌های مختلفی تولید می‌گردند؛ و به طور معمول انتهای بولت را به منظور افزایش درگیری خم می‌کنند که باعث می‌شود شکل ظاهری این محصول عصا مانند شود. استفاده از این محصول در زیر سازی‌های صفحه زیر ستون با بتن از لزومات به حساب می‌آید.


بولت و مهره چیست؟

بولت محصولی از خانواده میلگرد می باشد که شکل ظاهری شبیه به عصا دارد. این محصول در اصل میلگرد برش خورده می‌باشد که معمولا در طول‌های مشخص و برابر با ۴۰ سانتی متر و با قطر ۲۵ میلی متر تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در ساخت برخی اسکلت‌های فولادی سنگین طول بولت را متناسب با فشار و کشش متحمل تولید می‌نمایند. مهره بخش دیگر تکمیل کننده این محصول است. مهره را متناسب با قطر بولت تولید می‌کنند. این وسیله وظیفه اتصال بولت با صفحه فلزی را دارد.


انکر بولت چیست؟

اسکلت‌های فلزی از اسکلت‌های با مقاومت بسیار بالا می‌باشد که استفاده از آن در سال های اخیر بسیار رواج پیدا کرده است. در این سازه‌ها، ستون‌های فلزی نیروها و بارهای مرده را به فونداسیون منتقل می‌کند. این مهار نیرو با استفاده از زیر ستونی اتفاق می‌افتد که برای ثابت نگه داشتن این عضو در جای خود نیاز به وسیله‌ای به نام بولت است. در بازار این محصولات با سایزهای اینچی و متری عرضه و به فروش می‌رسد. انکر بولت استاندارد در اصل همان بولت می‌باشد که به نام رول بولت هم در بازار نام برده می‌شود. از این محصول در فیکس و نصب قطعات درون فونداسیون، برای اتصالات صفحات فلزی و نصب ماشین‌ها در ابعاد و اندازه‌های متفاوت تولید و به بازار عرضه می‌گردد. از این محصول علاوه بر اتصالات قطعات فولادی جهت اتصالات آجر، سنگ و بتن نیز استفاده می‌شود.


تفاوت بولت و پیچ

بولت و پیچ با هم تفاوت‌هایی دارند؛ بولت برای اتصال دهی نیاز به یک مهره در سمت دیگر دارد اما پیچ به تنهایی می‌تواند ایجاد اتصال کند. در کاربردهای صنعتی در اکثر مواقع از بولت و مهره استفاده می‌شود که استحکام اتصال بالاتری ارائه می‌دهد. در صنعت جهت اتصال انواع قطعات به یکدیگر از جوشکاری، پرچ و بولت و مهره استفاده می‌شود. استفاده از پیچ و مهره به دلیل قابلیت باز کردن و دوباره استفاده کردن، بسیار گسترده می‌باشد و در صورت ایجاد استحکام اتصال مورد نظر، استفاده از بولت و مهره بهترین گزینه می‌باشد.


ساخت بولت و مهره

بولت و مهره بسته به هندسه‌شان معمولا از مقاطع شش پر یا گرد ساخته می‌شوند. ابتدا ابعاد کلی بولت به روش فورج یا تراشکاری ساخته می‌شود. سپس در سازه با استفاده از مهره به بولت سفت محکم شده و ورق را در جای خود نگه می‌دارد.


ایجاد رزوه روی بولت

یکی از مراحل مهم تولید بولت و مهره ایجاد رزوه‌های بیرونی و درونی آن‌ها می‌باشد. رزوه‌ها در هندسه‌های مختلفی قابل تولید می‌باشند که هر کدام خواص ویژه‌ای ارائه می‌دهد. مهمترین انواع رزوه‌ها عبارتند از رزوه مثلثی 60 درجه، رزوه تخت، رزوه یونیفاید، رزوه مربعی، رزوه ذوزنقه‌ای، رزوه گرد، رزوه اره‌ای و ... می‌باشد. رزوه‌ها با ابزار متفاوتی در سطح بولت و مهره می‌تواند ایجاد شود. از ابزار حدیده برای ایجاد رزوه به صورت دستی استفاده می‌شود. همچنین از قالب‌های مخصوص و دستگاه ماشینکاری برای ایجاد رزوه هم می‌توان استفاده کرد. معمول‌ترین نوع رزوه که در بولت و مهره صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، رزوه مثلثی 60 درجه می‌باشد.


کاربردهای بولت و مهره

تولید این محصولات به گونه‌ای است که بعد از برش میلگردهای فولادی با استفاده از دستگاه‌های رولیگ و تراشکاری سر میلگردها رزوه می‌خورد. سپس در سازه با استفاده از مهره به بولت سفت محکم شده و ورق را در جای خود نگه می‌دارد. از همین رو، یکی از بیشترین کاربردها را در نصب ساپورت‌های تاسیساتی و مکانیکی، پنل‌های پیش ساخته بتنی، نصب لوازم بهداشتی، تجهیزات بیمارستانی و مواردی از این دست، مورد استفاده قرار می‌گیرد.