reinforcement

آرماتور بندی چیست؟

بتن در حقیقت شکننده است و در برابر نیروهای کششی مقاومت اندکی دارد.به همین دلیل تمامی نیروهای کششی در ساختمان به وسیله آرماتورها تحمل می شود.به همین دلیل قبل از بتن ریزی کف ماله پروانه ای باید آرماتور بندی کنیم.  بتن تنها، استحکام فشاری بالایی دارد و در برابر تنش های مختلف مقاوم است اما بتن مقاومت کششی بالایی ندارد و در برابر تنش های کششی کوچک نیز دچار مشکل می شود.

آرماتوربندی باعث می‌شود تا بتن استحکام کششی بالاتری داشته باشد و در نتیجه مقاومت آن را در برابر تنش های محیطی بالا میبرد. آرماتوربندی از حساس ترین و با دقت ترین قسمت های ساختمانی بتنی است. 

آرماتوربندی کاری تخصصی بوده و دقت و نظارت جدی بر آن الزامی می باشد.  زیرا در برخی شرایط تمام مقاومت فونداسیون را آرماتورها تامین می‌کنند. نحوه اجرای آرماتور بندی در بخش‌های مختلف متفاوت است و استحکام کششی متفاوتی را بالطبع ایجاد میکند.

بتن مسلح ترکیبی خاص از بتن و میلگرد می باشد که میلگردهای آن به شکل های خاص کنار هم چیده شده اند و به صورت همزمان باعث افزایش مقاومت فشاری بتن و استحکام کششی فولاد می شود.

آرماتوربندی باعث می شود که این اتصال بین بتن و میلگرد به شکل ایده‌آل صورت گیرد و این اجزا با جزئیات بیشتری به هم وصل شوند  و مقاومت سازه بتنی را بالا ببرند.


آرماتور بندی چیست؟

فرایندی است که در آن میلگردها و سایر محصولات فولادی با ترتیب خاص کنار هم چیده می‌شوند و به کمک جوشکاری سرد یا بست فلزی به هم وصل می شود.

اتوربندی یکی از اصلی ترین شیوه ها برای ایجاد ساختمان‌های مدرن است که باعث می‌شود ساختمان از لحاظ مهندسی مقبولیت داشته باشد. در واقع ترکیب آرماتور و بتون باعث ایجاد یک نوع سنگ مصنوعی می‌شود که از لحاظ مختلف مناسب می باشد.

بتن ماده ای  خمیری است که به هر شکلی در می آید اما آرماتور به بدن کمک می‌کند تا به شکل دلخواه مهندسین سفت شود و استحکام لازم را بگیرد. آرماتوربندی گاه به شکل قرار گرفتن چندین میلگرد ساده و راست بر روی یکدیگر می باشد که در سقف معمولاً انجام می‌گیرد. و گاه به صورت میله‌های در هم تنیده و خمیده که در ستونها و فونداسیون استفاده می‌شود می‌باشد . آرماتور بندی باید مطابق با اصول مهندسی صورت گیرد. قطر میلگردها ابعاد چشمه ها و تعداد شبکه های آرماتور با توجه به نوع کاربری و میزان بارگذاری توسط مهندسین محاسب،  محاسبه شده و به مجری اعلام می گردد.


مزایای آرماتور بندی در اجرای سازه های بتنی

1- بتن دارای آرماتور از قدرت فشرده سازی و تراکم سازی بیشتری نسبت به سایر مصالح ساختمانی برخوردار است.

2- با توجه به نوع آرماتور بندی صورت گرفته بتن آرمه ممکن است افزایش چشمگیری در استحکام کششی تجربه کند.

3- در حضور آرماتور مقاومت سازه های بتنی در برابر آب و آتش قابل توجه خواهد بود.

4- سیستم ساختمانی دارای آرماتور نسبت به سیستم سایر ساختمانها پایدارتر است.

5- به کمک آرماتوربندی می‌توان بتن را به شکل های مختلف و متنوع شکل دهی کرد.

6- هزینه نگهداری بتن دارای آرماتور بسیار کم است.

7- آرماتوربندی مانع انحراف ساختمان از حالت اولیه می شود.

8- در مقایسه با سازه های فلزی سازه های بتنی نیاز کمتری به مهارت دارند.


نکات مهم درباره آرماتور بندی

از آرماتورهای زنگ زده یا آغشته به روغن نباید استفاده شود.  در صورت وجود آلودگی باید ابتدا به پاکسازی آنها قبل از اجرا اقدام شود

خاموت ها ( آرماتورهای عرضی ) وظیفه نگهداری آرماتورهای طولی را دارند که باعث جلوگیری از کمانش آرماتورهای طولی در هنگام فشار بسیار زیاد است.  پس دقت شود رعایت ضوابط خاموت گذاری کم اهمیت‌تر از آرماتور اصلی نیست.

فاصله خاموتها از یکدیگر باید حدود ۲۰ سانتی متر باشد. خاموت ها باید به وسیله سیم آرماتوربندی به آرماتورهای طولی بسته شوند. تمامی آرماتور ها باید توسط قیچی مخصوص بریده شوند و نباید آرماتورها را توسط دستگاه هوا برش داد. از خم کردن آرماتور در دمای زیر ۵ درجه سانتیگراد خودداری کنید. فاصله آرماتورها تا سطح قالب بندی باید حداقل 5.2  سانتی متر باشد تا پوشش بتنی روی آرماتورها دارای ضخامت مناسب باشد.  این کار علاوه بر ایجاد پیوستگی بین بتن و آرماتور از زنگ زدگی و خوردگی آرماتورها محافظت می کند.


مراحل آرماتوربندی

1-  طراحی ساختمان و مشخص کردن اجزای آن

قبل از شروع ساخت و ساز و تهیه مصالح یک ساختمان باید نقشه کلی آن طراحی شود و قسمت های مورد نیاز آن رسم و مشخص شود.


2- خرید میلگرد

برای  پروژه های ساده و کوچک مانند ساختمان های معمولی می توانید از میلگردهای فولادی آجدار برای آرماتور استفاده کنید. برای ساختمان های پیچیده مانند مجتمع های مسکونی بزرگ یا مجتمع فروشگاهی بزرگ و یا مخازن و… باید یک فرم مخصوص برای خرید انواع میلگرد تهیه کنید و با توجه به نیاز ساختمان و نحوه آرماتور بندی آنها را خریداری کنید.


3-  با طراح و نقشه کش آرماتور بندی ساختمان مشورت کنید

بعد از این که میلگرد ها را با توجه به سفارش طراح ساختمان تهیه کردید میتوانید در مورد آرماتور بندی با مهندس ناظر خود مشورت کنید. در واقع این مهندس اندازه و نوع میلگرد ها را بررسی می کند و آنها را با جزئیات کامل با نقشه ساختمان مقایسه می کند. برای پروژه های پیچیده معمولا مهندس طراح به صورت کامل در محل کار حضور دارد و کیفیت آرماتوربندی را مورد بررسی قرار می‌دهد. اما برای ساختمانهای کوچک و ساده تر فاصله میلگرد ها و تغییر شکل آنها اهمیت چندانی ندارد و نیازی به حضور مداوم مهندس ناظر نیست.


4- یک روش مناسب برای آرماتور بندی انتخاب کنید

روش های مختلفی برای خم کردن میلگرد و ایجاد آرماتور وجود دارد که هر کدام از آنها برای یک نوع خاص از سازه های بتنی مناسب است. برخی روش منظم برخی روش کراواتی و برخی روش گره زدن را می پسندند . برای آرماتور بندی نمی توان از جوشکاری استفاده کرد. زیرا جوشکاری فاقد انعطاف بوده و در صورت اعمال فشار می‌شکند و استحکام کششی را کاهش می دهند. به طور کلی برای بستن میلگردها به کمک سیم مفتول دو روش وجود دارد: الف)  روش ضربدری. ب) روش بستن از کنار در روش ضربدری  دو میلگرد آرماتور بر روی یکدیگر قرار می گیرند و سیم مفتول به حالت ضربدری از زیر و روی آنها عبور می کند. در روش بستن از کنار بعد از قرار گرفتن میلگرد ها بر روی هم سیم مفتول از زیر میلگرد پایینی عبور داده می‌شود و از کنار میلگرد بالایی عبور می کند و انتهای آن ها به هم بسته می شود. این شیوه به نام کراواتی نیز معروف می‌باشد که بیشتر در فونداسیون و سقف استفاده می شود.


5- در مورد نحوه قرارگیری آرماتور و میلگرد ها تصمیم‌گیری کنید

نحوه قرارگیری آرماتور در سازه های بتنی نقش بسیار مهمی در رسیدن بتن به نقاط مختلف دارد. برای ستون های بزرگ که در آنها از میلگرد های بزرگ استفاده می شود فضای بیشتری در اختیار آرماتور و قالب آن قرار دهید و تلاش کنید بهتون به تمام نقاط آرماتور برسد .


6- آرماتوربندی را دوباره چک کنید .

یکی از مراحل که مهندسین همیشه در مورد آن توصیه می کنند بررسی چندباره آرماتور قبل از بتن ریزی است. معمولا آرماتور حین جابه‌جایی یا سایر فعالیت های ساخت و ساز مشکل دار می شود یا ممکن است  سیم و مفتول آنها پاره شود و…. بنابراین هنگام بررسی نهایی آرماتور بر روی آن قدم بزنید و با پا به میلگرد ها ضربه بزنید . اگر میلگردی شل شده باشد یا مفتول آن باز شده باشد باید مجددا توسط سیم مفتول آن را ببندید.


7- قالب گذاری و بتن ریزی

آخرین مرحله آرماتور بندی یک ساختمان شامل گذاشتن قالب در اطراف آن و بتن ریزی آن است.


کلمات کلیدی:نبشی فولادی، ورق روغنی، ورق مبارکه اصفهان، ورق فولادی، میلگرد اصفهان، پروفیل اصفهان، ورق کاویان، تیرآهن ذوب آهن، هاش ذوب آهن، ورق گالوانیزه، ناودانی اروپایی