توری فلزی آهن نت فنس فلزی

توری فلزی یکی از محصولات فولادی تولید شده از سیم مفتول می‌باشد که در قطرها و چشمه‌های مختلف تولید می‌شود. از توری حصاری (فنس) معمولاً برای حصارکشی و فنس کشی مکان‌های مختلف استفاده می‌شود. برای مثال، اگر تاکنون در مسیر رفت و آمد خود با عشایر کوچ نشین در نقاط مختلف رو به رو شده باشید، متوجه شده‌اید که برای محافظت از گله‌های خود از یک نوع فنس به نام توری حصاری استفاده می‌کنند. در ادامه بیشتر با این محصول فولادی آشنا شده و انواع آن را بررسی می‌کنیم.


توری فلزی یا فنس چیست؟

یک شبکه فلزی که یا از بافته شدن سیم‌های مفتولی و یا برش و کشش ورق فولادی تولید شود، توری فلزی نامیده می‌شود. این شبکه می‌تواند همانند یک ورق آهن در طول‌ها و عرض‌های مختلف تولید گردد. خاصیت اصلی توری امکان بهره‌گیری از خصوصیات سیم مفتول و یا ورق فلزی می‌باشد. این در حالیست که وزن توری به اندازه‌ای پایین است که به راحتی می‌توان در کاربردهای مختلف از آن بهره گرفت. گاهی می‌توان با استفاده از توری یک محوطه کوچک را محصور نموده و امینت آن را تامین نمود و تاثیر بدی در جلوه‌های بصری این محوطه به جا نگذاشت. به عنوان مثال، اگر محوطه‌ای با ورق فلزی محصور شود، زیبایی محوطه تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در این نوع توری، سیم مفتول‌ها به صورت زنجیر وار به یکدیگر بافته شده و شبکه‌های یکپارچه شکل داده‌اند.


چشمه توری و اشکال مختلف آن

عموما توری، شبکه‌های هم اندازه‌ای دارد که به ابعاد آن چشمه توری گفته می‌شود. چشمه توری می‌تواند شکل‌های مختلفی به خود بگیرد. لوزی، شش ضلعی و متوازی الاضلاع شکل‌های رایج توری‌ها می‌باشد. البته این شکل‌های هندسی به طور دقیق نیستند که این امر به خاطر بافت سیم‌ها می‌باشد. در مواردی که توری از برش و کشش ورق تولید شود، می‌توان شکل‌های دقیق‌تری بر روی توری پیاده نمود. توری‌هایی هستند که شکل چشمه آنها دایره‌ای است. این گونه توری‌ها با استفاده از عملیات قالب زنی بر روی ورق تولید می‌شوند. به این نوع توری ورق استیل مشبک نیز گفته می‌شود.


انواع توری فلزی یا فنس

همان‌طور که قبلا گفته شد، فنس یا توری حصاری در انواع مختلف تولید و به صورت رول در بازار به فروش می‌رسد. در این راستا، از مهم‌ترین دسته بندی‌های فنس، تقسیم بندی بر اساس جنس مفتول می‌باشد.

مفتول سیاه

مفتول گالوانیزه گرم 

مفتول گالوانیزه گرم با روکش pvc


با در نظر گرفتن این نکته که توری فلزی می‌تواند از سیم مفتول و یا ورق فولادی تولید گردد، اولین دسته بندی توری بر اساس متریال مورد استفاده در تولید آن می‌باشد. بنابراین دو نوع توری به طور کلی وجود دارد:

توری مفتولی

توری ورقه ای


اما پس از طبقه بندی توری بر اساس متریال مورد استفاده در تولید آن نوبت به دسته بندی انواع توری بر اساس اسامی رایج آن در بازار می‌رسد.

توری حصاری

توری مرغی

توری گابیون

توری فرنگی (بچه گابیون)

توری پرسی


انواع بافت توری فلزی

توری‌هایی که با استفاده از سیم مفتولی تولید می‌گردند، بر اساس قطر سیم مفتول، نوع بافته شدن رشته‌ها در یکدیگر، اندازه چشمه و شکل چشمه دسته بندی می‌شوند. گروهی از توری‌ها با استفاده از سیم آهنی بسیار نازک در حد 0.4 میلیمتر تولید می‌گردد؛ در حالی که توری‌هایی هستند که ضخامت مفتول آنها تا 4 میلیمتر می‌رسد. گاهی توری‌ها مانند زنجیره‌های بافته شده به هم دیگر فقط در حد یک یا دو دور به هم پیچیده شده‌اند در حالی که در مواردی توری‌های نازک‌تر چندین دور گاهی تا 10 دور به هم تابیده می‌شوند. اندازه چشمه‌ها می‌تواند از 3/4 (سه چهارم) اینچ شروع شده تا 2 و نیم اینچ نزدیک به 7 سانتیمتر، متغیر باشد و در نهایت شکل چشمه‌ها که گاه به صورت یک لوزی ساده و گاه به شکل شش ضلعی تولید می گردد. البته این تنوع در شکل چشمه ها نیز ارتباط مستقیمی با نوع بافت سیم مفتول در تولید توری دارد.