Aluminum

تولید ورق آلومینیوم

روش های مختلفی جهت تولید ورق آلومینیوم وجود دارد. هم چنین آلومینیوم دارای خاصیت ها و کاربرد های متفاوتی می باشد.

امروزه در خیلی از صنعت ها از آلومینیوم و ورق های آلومینیوم استفاده می شود.ورق آلومینیوم، قابلیت شکل پذیری بالایی داشته و می توان با استفاده از ابزار آلات و هم چنین حرارت به راحتی آن را به شکل و مدل درآورد.لازم به ذکر است که فلز آلومینیوم قابلیت اتصال خوبی به کمک جوشکاری، لحیم کاری، چسب کاری، پرچ کاری و… دارد.از دیگر مشخصات بارز فلز آلومینیوم، هدایت حرارتی بالا می باشد. در واقع آلومینیوم بعد از نقره، مس و طلا، هادی ترین فلز به شمار می آید.جالب است بدانید که فلز آلومینیوم با خاصیت هادی بودن بالایی که دارد، از خاصیت عدم جرقه زنی، برخوردار می باشد.

به طور کلی از فلز آلومینیوم می توان در بسیاری از شرایط و صنایع مختلف استفاده نمود.


تولید ورق آلومینیوم به صورت نورد

تاریخ نَوَرد فلزات مانند ورق آلومینیوم، ورق قلع، ورق فولادی و سایر فلزات در شکل‌ های بسیار ساده و اندازه ‌های کوچک به سده هفدهم میلادی بر می گردد.به این صورت که دو غلتک چدنی در یک چهار چوب چوبی قرار داده می‌ شد و فلزاتی چون آلومینیوم، قلع و سرب را به این روش نورد می‌ کردند.

هر چند قبل از این، از این غلتک ‌ها برای صاف کردن و فشردن مواد استفاده می‌ شد، ولی ایده استفاده از غلتک‌ ها به منظور ایجاد کاهش در سطح مقطع فلزات، در این دوره به وجود آمد.بعد ها تلاش شد تا از غلتک ‌های با اندازه بزرگ تر و وزن سنگین ‌تر استفاده شود.

به این صورت که گشتاور لازم برای به چرخش درآوردن غلتک ‌ها به وسیله نیروی اسب یا پره ‌های آبی تأمین می ‌شد.ایده ایجاد شیار روی غلتک ‌ها، به منظور شکل‌ دادن فلزات به مقاطع میله‌ ها و تیر ها نیز به همین دوران بر می ‌گردد.

قفسه ‌های دو غلتکی به سرعت گام‌ های تکاملی خود را پیمودند و نورد فلزات نرم، هم چون ورق آلومینیوم و قلع به این روش نورد می شد.سپس بشر توانست تا با این روش ورق های فولادی را نیز به این روش نورد گرم انجام دهد.


روش تولید ورق آلومینیوم به صورت نورد گرم

ورق آلومینیوم در کارخانه های نورد آلومینیوم طی فرآیندی گرم تولید می شوند.طی این فرایند، شمش آلومینیوم باید از میان غلتک های سنگین که وزنی حدود ۲۰ تن دارند، عبور کنند تا طول آن ها افزایش یابد.ابتدا، شمش آلومینیوم در درجه حرارت بسیار بالا، گرم شده و طی یک سری حرکت های پی در پی، ضخامت آن کاهش پیدا می کند.ورق آلومینیوم پس از سرد شدن، استحکام بالایی دارد.از طرف دیگر، به منظور افزایش مقاومت فیزیکی ورق تولید شده، درصدی از عناصر به خط تولید اضافه می شوند.روش نورد سرد، آخرین مرحله برای تولید برخی از ورق آلومینیوم است.

برخی از محصولات نیز ممکن است با استفاده از فرآیند ریخته گری مداوم تولید شوند.در این مورد، فلز مذاب وارد محفظه ریخته گری می شود.پس از افزودن عناصر آلیاژی مورد نظر به مذاب آلومینیوم، به صورت شمش ریخته گری می شود، و بعد از ریخته گری شمش در ابعاد مشخص شده، وارد مرحله نورد گرم می شود.


کاربرد ورق آلومینیومی در صنایع

آلومینیوم، فلزی بسیار سبک با قابلیت شکل پذیری خوب است که در عین سبک بودن دارای خواص مکانیکی بسیار متنوع است.

از این رو در تمام بازار ها، این فلز پر کاربرد یافت می شود.

برخی از مهم ترین کاربرد های ورق های آلومینیوم به شرح ذیل است:

۱- صنایع هوا فضا (عمده قطعات هواپیما ها از آلیاژ های آلومینیومی ساخته می شوند)

۲- صنعت حمل و نقل (استفاده از این فلز برای کاهش وزن ماشین آلات)

۳- ساخت پوسته های جت و مخازن سوخت فضاپیماها

۴- تولید مخازن نگهداری مواد شیمیایی در دماهای بسیار پایین

۵- صنعت کشتی سازی (به دلیل وجود رطوبت بالا در سطح دریا و مقاومت بسیار خوب این فلز در مقابل زنگ زدگی)

۶- صنایع نظامی (قطعات ادوات جنگی و وسایل نقلیه نظامی)

۷- ساخت لوازم خانگی و لوازم آشپزی (عمده ظروف آشپزی به دلیل انتقال حرارت بالای این فلز و مقاومت عالی در برابر زنگ زدگی)

۸- صنعت ساختمان سازی (پیش از این اکثر درب های حمام و پنجره ها آلومینیومی بود)

۹- صنایع دارو سازی (روکش بسته های دارو)

۱۰- صنعت غذایی (ظروف یک بار مصرف و فویل های آلومینیومی)

۱۱- صنایع عایق کاری (بیش از ۸۰ درصد پوشش های عایق های سرد و گرم از ورق آلومینیوم با پوشش پلی کرافت ساخته می شوند)


کلمات کلیدی: نبشی فولادی، ورق روغنی، ورق مبارکه اصفهان، ورق فولادی، میلگرد اصفهان، پروفیل اصفهان، ورق کاویان، تیرآهن ذوب آهن، هاش ذوب آهن، ورق گالوانیزه، ناودانی اروپایی