studs

ناودانی مقطع فولادی می باشد که از یک جان "web" و دو بال "Flanges" عمود بر آن تشکیل شده است. ناودانی شبیه به حرف انگلیسی U می باشد. این محصول در دو نوع سبک و سنگین دسته بندی میشود.  ناودانی در صنعت و ساختمان کاربرد های فراوانی دارد. در کاربرد ساختمانی میتوان استفاده در چهارچوب در و پنجره و یا ترمیمی از یک بخش از بنای تخریب شده  را مثال زد و در کاربرد های صنعتی در ساخت پایه های تجهیزات صنعتی، تولید سازه ها و سکو ها استفاده کرد.

ناودانی ها از لحاظ وزن، نحوه تولید، کاربرد و جنس به دسته های مختلفی تقسیم میشوند. ناودانی از نظر وزن در دو نوع ناودانی سبک و سنگین تولید میشوند.


ناودانی سبک

ناودانی سبک از لحاظ وزن نسبت به وزن درج شده در جدول اشتال کمتر می باشد. این نوع ناودانی بیشتر در کارخانه های ایران و روس تولید میشود. ناودانی سبک به علت وزن کم در مصارفی از قبیل ساخت پله ها، ترمیمی بناهای معماری و تجهیزات ساختمانی کاربرد دارد. معمولا قیمت ناودانی های سبک در قیاس با ناودانی های سنگین ارزانتر می باشد و علت این ارزانی وزن کمتر ناودانی سبک در مقایسه با ناودانی سنگین است.


ناودانی سنگین

ناودانی سنگین از لحاظ وزنی دقیقا با وزن درج شده در جدول اشتال مطابقت دارد. این ناودانی ها در کارخانه های اروپایی با استاندارد UNP تولید میشوند. ناودانی سنگین تحت استاندارد DIN-1024  با نمره های 40 تا 400 و استاندارد ملی با نمره های 80 الی 180 تولید میشوند. از این ناودانی ها بیشتر در مصارف صنعتی نظیر ساخت تیرها، ستون ها، خرپا ها و دستگاه و تجهیزات صنعتی استفاده میشود.


تفاوت ناودانی سبک و ناودانی سنگین

با توجه به مفهوم ناودانی سبک و سنگین برخی از تفاوت های عمده این دو محصول شامل

1- وزن محصول

2- ابعاد استاندارد محصول

3- کارخانه های تولید کننده

4- قیمت ناودانی سبک و سنگین

5- کاربرد هریک از دو نوع سبک و سنگین

6- الگوی اشتال ناودانی سبک و سنگین

 

به صورت کلی می توان گفت که این محصولات بر حسب وزن و ابعاد محصول به دو دسته بندی کلی تقسیم بندی می شوند:

1- مدل سبک

2- مدل سنگین

اغلب در ایران این محصولات در کارخانه های تولید کننده به صورت سبک تولید می شوند. منظور از سبک بودن محصول، این است که وزنی پایین تر از وزن جدول استاندارد اشتال دارند. ابعاد و وزن این نوع از محصول برابر با اندازه های درج شده در جداول مهندسی محاسباتی نیست و اصولا پایین تر از مقدار استاندارد می باشد به همین دلیل به آن سبک گفته می شود.

از سوی دیگر نوع سنگین را داریم که وزن ناودانی و ابعاد آن ها دقیقا برابر با جدول اشتال است. یعنی محصول بر اساس وزن و ابعادی که در جدول محاسباتی درج شده، تولید می شود. این نوع از محصول در برخی از کارخانه های داخلی ایران و در برخی از بخش های اروپایی توسط تولیدکنندگان اروپایی تولید می گردد.

جدول اشتال مقاطع فولادی از جمله ابزارهای بسیار مهم در دست طراحان و مهندسان و محاسبه گران ساختمانی است که استفاده از آن موجب صرفه جویی در محاسبات و در نتیجه کاهش زمان محاسباتی خواهد شد. جدول اشتال ناودانی نیز برای محاسبه ابعاد استاندارد این محصول در دسترس است.

پس به صورت کلی می توان گفت عمده تفاوت های نبشی سبک و سنگین در موارد زیر است:

1- ابعاد محصول

2- وزن محصول

3- استانداردهای رعایت شده حین تولید محصول

4- الگوی اشتال

5- کارخانه های تولید کننده

6- کاربرد محصول


کلمات کلیدی: نبشی فولادی، ورق روغنی، ورق مبارکه اصفهان، ورق فولادی، میلگرد اصفهان، پروفیل اصفهان، ورق کاویان، تیرآهن ذوب آهن، هاش ذوب آهن، ورق گالوانیزه، ناودانی اروپایی