fire sheets

ورق‌ها لایه‌های فولادی نازکی هستند که معمولاً از تختال و طی فرآیند نورد گرم و سرد تولید می‌شوند. ورق‌ها انواع گوناگونی دارند که مهم‌ترین آن‌ها: ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق رنگی و ورق آتشخوار هستند. یکی از انواع ورق‌ها که همچون لوله‌ها در صنعت، پرکاربرد و پرمصرف است، ورق آتشخوار نام دارد. ورق آتشخوار به دلیل این که در دمای بالا همچنان مقاومت خود را حفظ می‌کند، آتشخوار نام دارد. ورق آتشخوار، نوعی ورق فولادی است که به دوصورت شیت و رول تولید و به بازار عرضه می‌شود. این ورق از آن جهت آتشخوار نامیده می‌شود که در برابر آتش و حرارت، مقاوم است. 

ترکیب شیمیایی این ورق، منحصر به فرد و خاص است و به طور کلی به دو دسته‌ تقسیم می‌شود:
1- ورق آتشخوار با تحمل حرارتی تا 585 درجه‌ی سانتی‌گراد
2- ورق آتشخوار با تحمل حرارتی تا 1250 درجه‌ی سانتی‌گراد
ورق‌های آتشخوار با تحمل حرارت تا 585 درجه‌ی سانتی‌گراد موجود میباشد. این نوع ورق با گرِیدهای مختلفی تولید می‌شود و میزان تحمل فضا و دما، قابلیت عدسی‌ شدن، تست کشش و ضربه‌ی آن‌ها متفاوت است.  با افزایش گرید این محصول، ویژگی‌های ذکرشده در آن افزایش می‌یابد.


کاربردهای ورق آتشخوار

کاربردهای این ورق به نوع، جنس و توانایی آن در تحمل وزن بستگی دارد. این نوع ورق در صنایعی همچون: مخازن تحت فشار، اتصالات، مبدل‌های تحت فشار، مخازن کُروی و تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر به کار می‌رود. همچنین، به علت مقاومت بسیار بالا در دمای 1250 درجه‌ی سانتی‌گراد، از ورق‌های پُرمصرف به حساب می‌آید.  این ورق مقاومت بالایی دارد و به همین علت از آن برای جابه‌جایی مایعات و گازهای بسیار گرم استفاده می‌کنند. ورق آتشخوار در صنایعی، چون: نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها بیشترین کاربرد را دارد و هنگام مواجهه با بخار آب، حرارت و فشار بالا مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد.


کلمات کلیدی: نبشی فولادی، ورق روغنی، ورق مبارکه اصفهان، ورق فولادی، میلگرد اصفهان، پروفیل اصفهان، ورق کاویان، تیرآهن ذوب آهن، هاش ذوب آهن، ورق گالوانیزه، ناودانی اروپایی